Perspektiver på læsning

Forfattere

  • Hanne B. Søndergaard Knudsen
  • Kristine Jensen de López
  • Frøydis Morken
  • Hans Götzsche
  • Jørgen Frost

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v39i2.112411

Nøgleord:

Læse, læsning, læseprocesser

Resumé

Artiklen skitserer læsningens psykologi som felt, placerer det i en historisk kontekst og præsenterer et overblik over, hvordan der arbejdes med feltet i Danmark og Norge lige nu – med fokus på teorier om læsning, læseprocesser og indsats i forhold til læsevanskeligheder. Forfatterne beskriver også feltet emergent
literacy og vigtigheden af en pædagogisk praksis, hvor småbørns første møde med skriftsproget er forankret i et nært socialt samspil. Formålet er at bidrage til en fortsat faglig dialog inden for forsknings- og praksisfeltet i Skandinavien, og i konteksten af de nye metodiske tiltag og deres muligheder.

Downloads

Publiceret

2019-02-11

Citation/Eksport

Knudsen, H. B. S., de López, K. J., Morken, F., Götzsche, H., & Frost, J. (2019). Perspektiver på læsning. Psyke & Logos, 39(2), 5–9. https://doi.org/10.7146/pl.v39i2.112411