Forskeres arbejde med oplevelser af børns tegninger som forskningsmetode

Forfattere

  • Anne Maj Nielsen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v33i2.8742

Nøgleord:

Kunst, Psykologi, Børns tegninger

Resumé

I tegning får børn mulighed for at give visuelt udtryk for forhold der optager dem. Den slags visuelle fremstillinger kan præsentere oplevelser, engagement og emotionelle kvaliteter der ikke er enkle at gøre sprogligt rede for. I videnskabelige undersøgelser kan børns tegninger bruges som udgangspunkt for undersøgelse af forhold der kan være vanskelige at udtrykke sprogligt. Når børnetegninger anvendes som forskningsmateriale, er det en udfordring at gøre det transparent hvordan tegninger på særlige måder bidrager til viden om det forskeren ønsker at undersøge. Formålet med denne artikel er at gøre rede for hvordan forskerens sanselige og æstetiske oplevelser af børns tegninger kan gøres transparente ved at tegninger betragtes som ‘æstetiske objekter’ som led i forskningsprocessen.

Forfatterbiografi

Anne Maj Nielsen, Aarhus Universitet

Anne Maj Nielsen er cand.psych., ph.d., og lektor MSK ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2012-12-31

Citation/Eksport

Nielsen, A. M. (2012). Forskeres arbejde med oplevelser af børns tegninger som forskningsmetode. Psyke & Logos, 33(2), 18. https://doi.org/10.7146/pl.v33i2.8742