Æstetisk fascination

Forfattere

  • Mina El Moutamid Roskilde Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v33i2.8740

Nøgleord:

Kunst, Psykologi, Æstetik

Resumé

I denne artikel introduceres en særlig måde at forholde sig til kunst på som her kaldes æstetisk fascination. Med afsæt i en fænomenologisk beskrivelse defineres et dybt og intenst engagement i et kunstværk som undertiden udkrystalliserer sig som en blivende inspirationskilde i tilværelsen. Det er en kunstoplevelse der hører til blandt de stærkeste inspirations- og motivationsfaktorer i livet. Ikke som en fredfyldt og harmonisk lykketilstand, men som en angstprovokerende nødvendighed der kaster én ud på ukendt og fremmed terræn i en uvis søgen. Fænomenet æstetisk fascination illustreres indledningsvis af den franske skribent Roland Barthes’ (1915-1980) selvbiografiske beretning i Det lyse kammer (1980) hvori han søger at afdække den tiltrækning og fascination han nærer over for fotografiet i hele dets genstandsmæssige og eidetiske fremtrædelsesform. Det foreslås at æstetisk fascination er udtryk for et enestående samspil mellem kunst og betragter hvor kunstværket bidrager til eksistentiel selvaktualisering.

Forfatterbiografi

Mina El Moutamid, Roskilde Universitet

Mina El Moutamid er cand.mag. i psykologi og kommunikation fra Roskilde Universitet

Downloads

Publiceret

2012-12-31

Citation/Eksport

El Moutamid, M. (2012). Æstetisk fascination. Psyke & Logos, 33(2), 4. https://doi.org/10.7146/pl.v33i2.8740