LIGEVÆRDIGHED I LØNNEDE ARBEJDSFÆLLESSKABER

DANNELSE AF EVNEN TIL DELTAGELSE I ARBEJDSFÆLLESSKABER GENNEM INKLUSION OG TILHØRSFORHOLD I VIRKSOMHEDER

Forfattere

  • Nikolai Lybæk
  • Maria Schimkat

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v46i1.157798

Nøgleord:

medarbejderintegration, IPS, organisationskultur, arbejdspladsengagement, praksisfællesskaber

Resumé

Denne artikel undersøger integrationen og engagementet af nye medarbejdere i organisationer, specifikt med udgangspunkt
i Individuelt Planlagt job med Støtte (IPS). Ved brug af kvalitative interviews med fire IPS-kandidater udforsker vi, hvordan forskellige arbejdsmiljøer og praksisser påvirker følelsen af tilhørsforhold og aktiv deltagelse hos nye medarbejdere. Hovedresultaterne antyder, at fast økonomisk værdsat beskæftigelse væsentligt forbedrer medarbejdernes integration sammenlignet med ulønnede praktikophold. Undersøgelsen fremhæver også den afgørende rolle, som organisationskultur, kollegial støtte og omfattende fællesskabsengagement spiller i at fremme en meningsfuld og inkluderende arbejdsplads. I lyset af disse empiriske fund inddrages Banduras socialkognitive læringsteori med begrebet om self-efficacy med henblik på at forstå kandidaternes udvikling af kompetencer og selvopfattelse, når de opnår lønnet beskæftigelse. Baumans begreber om fællesskab og samfundsmæssig deltagelse tilfører diskussionen en understregning af vigtigheden af social inklusion og fælles identitetsskabelse. Det teoretiske fundament er ydermere baseret på Wengers begreber om praksisfællesskaber, som understreger det gensidige forhold mellem individuel og organisatorisk vækst under integrationsprocessen.

Referencer

Bakkeli, V. (2022). Evidence-based activation work and service individualisation: client and frontline worker experiences with a standardised intervention. European Journal of Social Work, 26(6), 994–1006. https://doi.org/10.1080/13691457.2022.2083085

Bandura, A. (1978). Reflections on self-efficacy. Adv. Behuv. Res. Ther., 1, 237-269.

Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50.

Bandura, A. (1994). Self-efficacy. I: V.S. Ramachaudran (red.), Encyclopedia of human behavior (vol. 4, s. 71-81). Academic Press.

Bandura, A. (1997). Insights in self-efficacy. Harvard Mental Health Letter, 13(9).

Bauman, Z. (2004). Identity – Conversations with Benedetto Vecchi. Polity Press.

Bauman, Z. (2007). Fællesskab. En søgen efter tryghed i en usikker verden. Hans Reitzels Forlag.

Besse C, Poremski D, Laliberté V, Latimer E. (2017). Changes in the nature and intensity of stress following employment among people with severe mental illness receiving individual placement and support services: an exploratory qualitative study. J Ment Health. 2017 Aug;26(4), 312-317. https://doi.org/10.1080/09638237.2017.1294738

Bond GR, Drake RE, Becker DR. (2020). An update on Individual Placement and Support. World Psychiatry. 2020 Oct;19(3), 390-391. https://doi.org/10.1002/wps.20784

Bond, G.R. & Mueser, K.T. (2022). Supported Employment. In: Sowers, W.E., McQuistion, H.L., Ranz, J.M., Feldman, J.M., Runnels, P.S. (eds) Textbook of Community Psychiatry. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-10239-4_37

Bonfils, I. (2015). Beskæftigelsesrettede indsatser for mennesker med psykiske lidelser – et pilotstudie. Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet.

Bonfils, I. (2019). Implementering af IPS – Individuelt planlagt job med støtte. Københavns Professionshøjskole.

Brinkmann, S., Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder, tilgange og perspektiver: En introduktion. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder: en grundbog (2. udgave). Hans Reitzels Forlag.

Bundgaard, H., Mogensen, H. & Rubow, C. (red.) (2018). Antropologiske projekter. En grundbog. Samfundslitteratur.

Christensen, T.N., Hellström, L. & Eplov, L. (2023a). Samlet slutrapport for projekt inklusion. Resumé af alle inkluderede studier. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Christensen, T.N., Wallstrøm, I.G., Stenager, E., Hellström, L., Bojesen, A.B. , Nordentoft, M. & Eplov, L.F. (2023b). 30-month follow-up of individual placement and support (IPS) and cognitive remediation for people with severe mental illness: results from a randomized clinical trial. Psychiatry J. 2023 Apr 28;2023:2789891. https://doi.org/10.1155/2023/2789891

Drake, R. & Bond, G. (2023). Modification of the individual placement and support. Model of supported employment. Psychiatric Services 2023 Jun 1;74(6):656-658. https://doi.org/10.1176/appi.ps.20220484

Jacobsen, M.H. & Pringle, K. (2008). At forstå det sociale – sociologi og socialt arbejde. Akademisk Forlag.

Gammelgaard, I., Christensen, T.N., Eplov, L.F., Jensen, S.B., Stenager, E. & Petersen, K.S. (2017). ‘I have potential’: Experiences of recovery in the individual placement and support intervention. International Journal of Social Psychiatry, 63(5), 400-406. https://doi.org/10.1177/0020764017708801

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Interview: Det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udgave). Hans Reitzels Forlag.

Lave, J. & Wenger, E. (2003). Situeret læring – og andre tekster. Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press, 1991. Dansk udgave: Hans Reitzels Forlag.

Manen, M.V. (1990). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. State University of New York Press.

Moen, E.Å., Walseth, L.T. & Larsen, I.B. Experiences of participating in individual placement and support: a meta-ethnographic review and synthesis of qualitative studies. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 2021 Jun;35(2), 343-352. https://doi.org/10.1111/scs.12848

Møller, J.R., & Bonfils, I. S. (2023). Resonating relationships: an interview study with participants in an individual placement and support programme in Denmark. European Journal of Social Work, 27(5), 926–937. https://doi.org/10.1080/13691457.2023.2183168

Møller, J.R., Bonfils, I.S., le Fevre, S.R., Andersen, J.E. & Buus, E.B. (2020). At blive behandlet som et menneske. Et studie af brugernes erfaringer med individuelt planlagt job med støtte – IPS.

Rosholm, M. (2024). “Lønner det sig at få løntimer på vejen mod job?” Beskrivelse, klyngeanalyse og forløbsanalyse af ordinære løntimer for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Institut for Økonomi, Aarhus Universitet IZA, The Institute for the Study of Labor, Bonn. Væksthusets Forskningscenter.

Simply Guiding. (2022, November 15). Flere får et godt liv med IPS. NB Beskæftigelse. https://www.nb-beskaeftigelse.dk/2022/11/15/flere-faar-et-godt-liv-med-ips/

Swanson, S.J. & Becker, D.R. (2013). “IPS Supported Employment: En Praktisk Guide”. Dartmout Psychiatric Research Center, Psykiatrisk Center København.

Topor, A. & Ljungberg, A. (2016). “Everything is so relaxed and personal” – The construction of helpful relationships in individual placement and support. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 19:4, 275-293. https://doi.org/10.1080/15487768.2016.1255276

Weber, S. (2020). Brugerinddragelse i beskæftigelsesindsatsen – grænsekampe om ansvar, behov og opgaver i jobkonsulenters arbejde. Tidsskrift for Arbejdsliv, 22(3).

Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber. Hans Reitzels Forlag.

Publiceret

2025-06-25

Citation/Eksport

Lybæk, N., & Schimkat, M. (2025). LIGEVÆRDIGHED I LØNNEDE ARBEJDSFÆLLESSKABER: DANNELSE AF EVNEN TIL DELTAGELSE I ARBEJDSFÆLLESSKABER GENNEM INKLUSION OG TILHØRSFORHOLD I VIRKSOMHEDER. Psyke & Logos, 46(1), 153–180. https://doi.org/10.7146/pl.v46i1.157798