Ræsonneringsmodel for hesteassisterede interventioner

– et analyseredskab: Når heste assisterer fagprofessionelle i behandlingsforløb

Forfattere

  • Anne Hove
  • Anneli Juul Simonsen
  • Lise Lotte Helm

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v44i2.151591

Nøgleord:

rideterapi, dyreassisteret intervention, socialpsykiatri, socialpædagogik

Resumé

Hesteassisterede interventioner anvendes i stigende grad med formålet at fremme menneskers fysiske, psykiske og sociale trivsel, udvikling, recovery og rehabilitering. I denne artikel beskrives og argumenteres for en ræsonneringsmodel som analytisk redskab til anvendelse i praksis i forbindelse med hesteassisterede interventioner, hvor det kan være vanskeligt at overskue kompleksiteten i den interaktion og kommunikation, der foregår i samspillet mellem deltager, hest og fagprofessionelle i en given kontekst. Modellen bygger på praksiserfaringer gennem en årrække primært i socialpsykiatrisk regi, hvor vi har udviklet modellen for at fremme målrettet og fagligt kvalificeret indsats, samt i forbindelse med dokumentation og kvalitetssikring. Forfatternes systemteoretiske afsæt kombineret med psykodynamisk og socialpædagogisk forståelsesramme gør modellen anvendelig i en lang række sammenhænge, hvor der arbejdes med hesteassisteret intervention. Artiklen afsluttes med en case, der illustrerer, hvorledes modellen kan anvendes i praksis.

Referencer

Allen, J. G., Fonagy, P. & Bateman, A. W. (2008). Mentalizing in Clinical Practice. Psychiatric Publishing, Inc.

Andersen, F. Ø. (2006). Flow og fordybelse. Virkelystens og det gode livs psykologi. Hans Reitzels Forlag.

Antonovsky, A. (2000). Helbredets mysterium. Hans Reitzels Forlag.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman and Company.

Bowlby, J. (2008). Tilknytning, tilknytningsmønstre og organisering af tilknytningserfaringer. I S. Hart & R. Hart, Fra interaktion til relation. Hans Reitzels Forlag.

Brandstrup, M. (2020). Metoder og tilgange: Low arousal [Audio podcast]. https://sl.dk/fag-og-viden/arkiv/2020/11/podcast-low-arousal/

Brønsted, L. B., Mottelson, M., Jørgensen, C. & Muschinsky, L. J. (red.) (2014). Ny Pædagogisk opslagsbog (s. 261 og 278-280). Gyldendal.

Bunkan, B. H. (2008). Kropp, respirasjon og kroppsbilde: teori og helsefremmende behandling (4. udgave). Gyldendal Akademisk.

Christensen, B. M. & Jacobsen, M. N. (2018). Med mig selv som redskab – om at være professionel med følelser. Frydenlund.

Csikszentmihalyi, M. (1991). Flow, Optimaloplevelsens psykologi. Munksgaard.

Draaisma, R. (2018). Language Signs and calming signals of horses – Recognition and application. Taylor & Francis Group.

Fine, A. (red.). (2015). Handbook on animal-assisted therapy: Theoretical foundations and guidelines for animal-assisted interventions (4. udgave). Elsevier/Academic Press.

Fredens, K. (2018). Læring med kroppen forrest. Hans Reitzels Forlag.

Freund, L. S., Brown, O. J. & Buff, P. R. (2011). Equine-assisted activities and therapy for individuals with physical and developmental disabilities: an overview of research findings and the types of research currently being conducted. https://www.semanticscholar.org/paper/Equine-assisted-activities-and-therapy-for-with-and-Freund-Brown/6c42a3fa4b22646c6a70bc6e211a929127443051

Fuller-Lovins, S., Kanamori, Y., Myers, C. E. & Cornelius-White, J. H. D. (2023). The effectiveness of equine-assisted mental health interventions for youth: A meta-analysis of controlled studies. Adolescent Research Review 8(4), 495-506. https://doi.org/10.1007/s40894-023-00209-9

Gilling, S., Moskowitz, A. & Spindler, H. (2014). Studier af hesteassisteret psykoterapi til voksne: Et systematisk review. Psyke & Logos 35(2), 52-68. https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22361

Hansen, T. (2018). Dyreassisteret rehabilitering. I: C. Glintborg (red.), Rehabiliteringspsykologi – en introduktion til teori og praksis (s. 153-173). Aarhus Universitetsforlag.

Hart, S. & Schwartz, R. (2008). Fra interaktion til relation. Hans Reitzels Forlag.

Helm, L. L. (2020). Organisatorisk brugerinddragelse på en socialpsykiatrisk døgninstitution: Et dramaturgisk inspireret aktionsforskningsprojekt. Ph.d.-afhandling, DPU, Aarhus Universitet. https://doi.org/10.7146/aul.383

Helm, L. L. (2022). DiS-3, Didaktik i interne skoler. https://www.holmstrupgaard.rm.dk/globalassets/socialomradet/overflytning/holmstrupgaard/billeder/skole-og-afdelinger/fokus/dis-3-rapport-slutudg-efter-korrektur-med-forord-25.-januar.pdf

Hertz, S. (2017). Børn og unge, psykiatri og samfund. Akademisk Forlag.

Hummelvoll, J. K. (2018). Helt – ikke stykkevis og delt (4. udgave). Hans Reitzels Forlag.

IAHAIO HVIDBOG (2014, opdateret 2018). https://iahaio.org/wp/wp-content/uploads/2021/09/iahaio-white-paper-danish.pdf

Kern-Godal, A., Arnevik, E., Walderhaug, E. & Ravndal, E. (2015). Substance use disorder treatment retention and completion: a prospective study of horse‑assisted therapy (HAT) for young adults. Addiction Science & Clinical Practice 10(1), 2-12. https://doi.org/10.1186/s13722-015-0043-4

Kristensen, O. S. (2020). At foregribe det ukendte – en metasyntese af tidligere anbragte unges fortællinger midt i transitionen. Psyke & Logos 41(1),142-158. https://doi.org/10.7146/pl.v41i1.121511

Lang, P. (2008). Opfyldelse af drømme i komplekse situationer. Kognition & Pædagogik

(68), 28-38.

Lihme, B. (1988). Socialpædagogik for børn og unge: et debatoplæg med særligt henblik

på døgninstitutionen. SocPol.

Lihme, B. (red.) (2015). Det sociales betydning for mennesker med sindslidelse. Akademisk Forlag.

Merkies, K., McKechnie, M. J. & Zakrajsek, E. (2018). Behavioural and physiological responses of therapy horses to mentally traumatized humans. Applied Animal Behaviour Science 205, 61-67.

Møhl, B. (2015). Selvskade – psykologi og behandling. Gyldendal/Hans Reitzels Forlag.

Schibbye, A.-L. L. (2010). Relationer. Et dialektisk perspektiv på eksistentiel og psykodynamisk psykoterapi. Akademisk Forlag.

Schjødt T. & Heinskou, T. (red.) (2007). Miljøterapi på et dynamisk grundlag. Hans Reitzels Forlag.

Stergiou, A., Tzoufi, M., Ntzani, E., Varvarousis, D., Beris, A. & Ploumis, A. (2017).

Therapeutic Effects of Horseback Riding Interventions: A Systematic Review and Meta-analysis. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation 96(10), 717-725. https://doi.org/10.1097/PHM.0000000000000726

Stern, C. & Chur-Hansen, A. (2019). An umbrella review of the evidence for equineassisted

interventions. Australian Journal of Psychology 71(4), 361-374. https://doi.org/10.1111/ajpy.12246

Stern, D.N. (2000). Spædbarnets interpersonelle verden. Hans Reitzels Forlag.

Stern, D.N. (2007). Det Nuværende Øjeblik. Hans Reitzels Forlag.

Stern, D.N. (2010). Vitalitetsformer. Hans Reitzels Forlag.

Szatkowski, J. (2017). Manifesto for a wide-range theory of dramaturgy. Peripeti, Tidsskrift for dramaturgiske studier 26, 10-28. https://www.peripeti.dk/pdf/peripeti_26_2017.pdf

Thodberg, K. & Christensen J. (2014). Anvendelse af dyr som terapeutisk redskab – Teorier,

eksisterende undersøgelser og hvordan forskningsfeltet kommer videre. Psyke & Logos 35(2), 35-51. https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22360

Wanneberg, P. L. (2014). Disability, Riding, and Identity: A Qualitative Study on the Influence of Riding on the Identity Construction of People with Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education 61(1), 67-79. https://doi.org/10.1080/1034912X.2014.878543

Wilson, E. O. [1984] (2003). Biophilia (12. udgave). Harvard University Press.

Downloads

Publiceret

2023-12-31

Citation/Eksport

Hove, A., Juul Simonsen, A., & Helm, L. L. (2023). Ræsonneringsmodel for hesteassisterede interventioner: – et analyseredskab: Når heste assisterer fagprofessionelle i behandlingsforløb. Psyke & Logos, 44(2), 53–73. https://doi.org/10.7146/pl.v44i2.151591