Digitale liv - en introduktion

Forfattere

  • Jesper Aagaard
  • Jonas Højgaard Frydenlund

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v45i1.146542

Nøgleord:

digital, psykologi, teknologi, materialitet

Resumé

I dette nummer af Psyke & Logos dykker vi ned i vores digitale liv. Vi lever i dag i en verden, hvor vi konstant er online og forbundet med hinanden. Mens teknologi altid har udgjort en del af den menneskelige eksistens, har digitaliseringen ændret vores psykologiske grundvilkår fundamentalt. For hvad er moderne identitetsdannelse uden sociale medier? Kærlighed uden datingapps? Eller opdragelse uden skærmtid? Nutidens psykologi skal derfor forholde sig til vores digitale liv, og formålet med denne introduktion er at skitsere nogle vigtige aspekter af dette fænomen. Først argumenterer vi for, at psykoterapi altid har været teknologisk medieret, hvilket betyder, at digitale teknologier ikke kan afvises på baggrund af en forestilling om det “rene” menneskelige møde, men må udforskes – og kritiseres – empirisk. Herefter inviterer vi til kritisk refleksion over psykologiens samfundsmæssige rolle, idet dens primære mål om at forstå, forudsige og forme menneskelig adfærd er blevet overtaget af samtidens overvågningskapitalisme. Det sidste område, vi berører, er vigtigheden af ikke at lade sig forblinde af begreber som “skyen”, idet dette luftige sprogbrug skjuler de materielle konsekvenser, som vores digitale liv indebærer. Afslutningsvis præsenterer vi artiklerne i dette nummer og deres indsigt i vores digitale tilværelse.

Referencer

Aagaard, J. (2015). Drawn to distraction: A qualitative study of off-task use of educational technology. Computers & Education, 87, 90-97. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.03.010

Canguilhem, G. (1980). What is Psychology? Ideology & Consciousness, 7, 37-50.

Crawford, K. (2021). Atlas of AI: Power, Politics, and the Planetary Costs of Artificial Intelligence. Yale University Press. https://doi.org/10.12987/9780300252392

Freud, S. (1913). On Beginning the Treatment (Further Recommendations on the Technique of Psycho-analysis). Hogarth Press.

Hasse, C. & Brok, L. (2015). TEKU-modellen: Teknologiforståelse i professionerne. U Press.

Holt, N.J., Bremner, A., Vliek, M., Sutherland, E., Passer, M. & Smith, R.E. (2024). Psychology: The science of mind and behaviour (5. udgave). McGraw-Hill.

Jarlner, M. (2024). Når det handler om kunstig intelligens har Marie Bjerre en plan… Politiken, 17. januar 2024. https://politiken.dk/viden/Tech/art9660897/N%C3%A5rdet-handler-om-kunstig-intelligens-vil-Marie-Bjerre-skrue-op-for-optimismen-ogned-

for-bekymringerne

Jung, C.G. (1935/1976). The Tavistock Lectures. Collected Works, vol. 18. Princeton University Press.

Kreshel, P.J. (1990). John B. Watson at J. Walter Thompson: The Legitimation of ‘Science’ in Advertising. Journal of Advertising, 19(2), 49-59. https://doi.org/10.1080/00913367.1990.10673187

Latour, B. (1993). We Have Never Been Modern. Harvard University Press.

Lingiardi, V. & De Bei, F. (2011). Questioning the Couch: Historical and Clinical Perspectives. Psychoanalytic Psychology, 28(3), 389-404. https://doi.org/10.1037/a0024357

Luccioni, A.S., Jernite, Y. & Strubell, E. (2023). Power Hungry Processing: “Watts” Driving the Cost of AI Deployment?https://doi.org/10.48550/arXiv.2311.16863.

Obringer, R., Rachunok, B., Maia-Silva, D., Arbabzadeh, M., Nateghi, R. & Madani, K. (2021). The Overlooked Environmental Footprint of Increasing Internet Use. Resources, Conservation and Recycling, 167, artikel 105389. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2020.105389

Rasmussen, O.V., Alving, P., Frydenlund, J.H. & Bærentsen, K.B. (2020). Globale kriser: Psykologien i en ny tidsalder? Psyke & Logos, 41(2), 5-16. https://doi.org/10.7146/pl.v41i2.127493

Rose, N. (2004). Power and Psychological Techniques. I R. House & Y. Bates (red.),

Ethically Challenged Professions. PCCS Books.

Seidenfaden, D. (2022). Psykologiens nye veje. Psykologernes Fagmagasin P, 11.november 2022. https://www.dp.dk/p-psykologernes-fagmagasin/artikler/dea-seidenfaden-den-teknologiske-udvikling-paavirker-vores-muligheder-for-at-behandleklienter/

Selwyn, N. (2024). On the Limits of Artificial Intelligence in Education. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 10, 3-14. https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.6062

Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. Profile Books.

Downloads

Publiceret

2024-06-11

Citation/Eksport

Jesper Aagaard, & Jonas Højgaard Frydenlund. (2024). Digitale liv - en introduktion . Psyke & Logos, 45(1), 5–14. https://doi.org/10.7146/pl.v45i1.146542