DET NARRATIVE SOM KLINISK BEGREB
illustreret med exempler fra børnepsykoterapier
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v17i1.133299Resumé
Med udgangspunkt i Roy Schafers introduktion af narrationsbegrebet og dets relativistiske og postmoderne aspekter i psykoanalytisk terapi gennemgås en række exempler på børns konstruktioner af deres aktuelle subjektive selv- og omverdensopfattelser, som de udtrykkes i deres leg og tegninger i terapeutiske sammenhæng. Artiklen beskriver en konflikt mellem barnets og terapeutens beretninger, udviklingen af en fælles forståelse med et exempel fra en af Winnicotts terapeutiske konsultationer, samt en tegnings mulighed for at øge terapeutens indlevelse i barnets situation.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.