EVANGELIEFORTÆLLINGEN
Fiktion forklædt som virkelighed eller virkelighed forklædt som fiktion?
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v17i1.133295Resumé
Er evangeliefortællingen, f.eks. Markusevangeliet, realitet eller fiktion? Er den en tilforladelig historisk beretning om virkelige begivenheder, eller er den et produkt af en mytoman fantasi? Spørgsmålet stiller sig med en særlig intensitet, fordi Markusevangeliet, ligesom de andre evangeliefortællinger, hævder at være virkelighed, men samtidig semio-litterært må betragtes som en fantastisk fiktionsfortælling. Denne problemstilling er imidlertid ikke fremmed for evangeliefortællingen selv, men spørgsmålet om sandhed og løgn gennemtrænger denne fra begyndelse til slutning. Markusevangeliet præsenterer således sin læser for fire forskellige fortolkninger af Jesu død, der snart ses som henrettelse eller mord, snart som offer eller selvmord. Ironisk nok, vil den transparente sandhed først blive afsløret på dommens dag. Den objektive sandhed, evidensen, er eskatologisk udskudt; læseren må sætte sig selv på spil i en afgørelse. Gennem sin stillingtagen, dvs. sin egen dom, vil læseren åbenbare sin egenværen, en væren, som imidlertid allerede ser sig fortolket af fortællingens dom: snart til afvisning (eller fald), snart til accept (eller oprejsning).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.