BØRN OG BILLEDMEDIER
- med særlig vægt på de levende billeder
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v18i1.133241Resumé
Med udgangspunkt i en konkret oplevelse af et lille barns identifikation i forhold til en tv-situation tegnes der et billede af tendenserne i udviklingen indenfor medieforskningen, især med henblik på børn og levende billeder. I de senere år er det især modtagersiden, forskerne har interesseret sig for med fokus på den betydningsdannelse, der sker i samspil mellem modtager, »medietekst« og den kontekst, hvori mediebrugen finder sted. Med udgangspunkt i egen forskning tegnes der et billede af 14-15 åriges ambivalente forhold til fjernsynets indhold og ikke mindst på, at der er kønsspecifikke forskelle. Dette gælder både, når børnene er mediemodtagere og medieproducenter. Efter en ekskurs om tv-reklamen, et nyt fænomen i dansk sammenhæng, konkluderes der, at medierne fungerer som en »parallel skole«, hvor børn og unge henter en anden og mere irrationel form for viden end den etablerede skoles. M.a.o. er medierne en ny dannelses/aktor, som kun i ringe omfang er integreret i skolen. Der gives nogle grunde til, hvorfor det er tilfældet, og artiklen konkluderer, at i et demokratisk samfund må det være indlysende at opdrage børnene til individer, der er i stand til - på et kvalificeret grundlag - at vælge og vælge fra i al almindelighed, og i forhold til medierne.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.