Det psykologiske kandidatspeciale – imellem teori, metoder og diagnoser

Forfattere

  • Thomas Szulevicz
  • Peter Clement Lund
  • Rolf Lyneborg Lund

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v41i2.127521

Nøgleord:

Kandidatspeciale, Universitetspædagogik, Teori, Metoder

Resumé

På baggrund af det danske censorkorps i psykologis samlede specialedatabase i perioden 2014-2019 analyseres i denne artikel mere end 4000 problembeskrivelser til psykologiske kandidatspecialer. I artiklen argumenteres for, at psykologien som forskningsfelt i tiltagende grad er blevet mere ateoretisk, mere kvantitativt orienteret og mere diagnostisk orienteret. Disse tendenser analyseres og diskuteres i relation til de 4000 specialebeskrivelser med udgangspunkt i et mixed methods-design. På baggrund af analysen konkluderes bl.a., at psykologistuderende i vid udstrækning refererer til (meta)teoretiske positioner i deres problembeskrivelser, at psykologistuderende meget klart foretrækker kvalitative metoder, og at der er relativt store forskelle imellem universiteterne, i forhold til hvor meget de psykologistuderende refererer til diagnostiske kategorier.

Downloads

Publiceret

2020-12-01

Citation/Eksport

Szulevicz, T., Lund, P. C., & Lund, R. L. (2020). Det psykologiske kandidatspeciale – imellem teori, metoder og diagnoser. Psyke & Logos, 41(2), 201–224. https://doi.org/10.7146/pl.v41i2.127521

Nummer

Sektion

Under Stregen