Er tryghed vigtigt for læring i institutioner?

Analyse af et psykoedukativt forløb med anoreksipatienter

Forfattere

  • Ruth Aharoni
  • Hanne Kristine Adriansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v41i1.121507

Nøgleord:

tryghed, læring, psykoedukation, Danmark, etnopsykologi

Resumé

I mange former for institutionsliv indgår læring som en vigtig aktivitet. Man hører ofte, at man skal være tryg for at kunne lære, og begrebet tryghed bruges jævnligt i skandinavisk læringslitteratur, men der er overraskende få definitioner af begrebet. Oftest ses det som en selvfølge, at tryghed er vigtigt for læring. Der mangler undersøgelser, der underbygger dette, og der mangler en forklaring på, hvad tryghed i et institutionsliv egentlig er, og hvordan tryghed er vigtig for læring. På baggrund af en spørgeskemaundersøgelse af et forløb i psykoedukation for anoreksipatienter (Anorexia nervosa), viser vi, at i denne institutionelle kontekst og for disse unge spiller tryghed en vigtig rolle for læring. I artiklens anden halvdel undersøger vi med udgangspunkt i anoreksipatienternes udsagn og psykologisk litteratur, hvad tryghed er, og hvordan tryghed er vigtigt for læring i et institutionsliv.

Downloads

Publiceret

2020-08-06

Citation/Eksport

Aharoni, R., & Adriansen, H. K. (2020). Er tryghed vigtigt for læring i institutioner? Analyse af et psykoedukativt forløb med anoreksipatienter. Psyke & Logos, 41(1), 70–90. https://doi.org/10.7146/pl.v41i1.121507