Globale team og globale kompetencer

Forfattere

  • Ellen B. Magnus Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v30i2.8753

Nøgleord:

Arbejde, Forandring, Globale team, Globale kompetencer

Resumé

Globale team er karakteriseret ved faktorer som mangfoldighed, geografisk afstand og intrikate kommunikationsprocesser, som skaber en øget kompleksitet i sociale interaktioner i den organisatoriske kontekst. Disse faktorer har individuelt været genstand for omfattende empiriske undersøgelser, men vi mangler forskning, som omhandler måden, hvorpå de påvirker hinanden. Selvom der foreligger en del teori og empiri omkring, hvordan disse faktorer enkeltvis påvirker performance, så er det kun få studier, der fokuserer på deres indflydelse på kompetenceudvikling. Dette tomrum søges udfyldt ved at introducere en model for forholdet mellem social kompleksitet i teams og udvikling af globale kompetencer. Modellen foreslår, at dette forhold kan tage flere forskellige retninger, og at den retning, som gør sig gældende i det enkelte tilfælde, vil afhænge af følgende modererende variable: tid, organisatorisk klima, team-identitet samt individets opfattelse af og refleksion over den sociale kompleksitet.

Forfatterbiografi

Ellen B. Magnus, Aarhus Universitet

Ellen B. Magnus, ph.d-studerende, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2009-12-31

Citation/Eksport

B. Magnus, E. (2009). Globale team og globale kompetencer. Psyke & Logos, 30(2), 22. https://doi.org/10.7146/pl.v30i2.8753