BØRNS LÆRERIGE LEG

Forfattere

  • Stig Broström Danmarks Pædagogiske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8599

Nøgleord:

Legen og det legende, Legesyn, Lærerig leg, Børn

Resumé

I artiklen præsenteres to legesyn, et antropologisk-kulturelt og et pædagogisk-psykologisk. Forfatteren udfolder det sidstnævnte, der antager og argumenterer for legens potentiale og mulighed for at bidrage til den legendes læring og udvikling. Her inddrages i overvejende grad den kulturhistoriske skoles virksomhedsbegreb og legeteori, men der sættes spørgsmålstegn ved den klassiske forståelse af Vygotskys legesyn, at barnet nærmest automatisk konstruerer zonen for den nærmeste udvikling i legen. Parallelt med fremstilling af det pædagogiske legesyn inddrages det kulturelle legesyn som kritisk korrektiv, da dette udtrykker betænkelighed og ser en fare for reduktionisme og for, at legens skabende kraft forsvinder i takt med en pædagogisering af legen.

Forfatterbiografi

Stig Broström, Danmarks Pædagogiske Universitet

Stig Broström er uddannet pædagog, cand.pæd.pæd. og ph.d. i småbørnspædagogik. Ansat som lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet

Downloads

Publiceret

2002-12-01

Citation/Eksport

Broström, S. (2002). BØRNS LÆRERIGE LEG. Psyke & Logos, 23(2), 19. https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8599