MELLEM VERDENSUDFORSKNING OG ISCENESÆTTELSE – LEGENS BETYDNING I BØRNEIDRÆT
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8597Nøgleord:
Legen og det legende, BørneidrætResumé
Det er min ambition at placere legen som fænomen i en forskningstradition, som har basis i den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning – med særlig fokus på det (idræts-)psykologiske perspektiv. Litteraturen inden for forskning i leg er meget omfattende, og legen bearbejdes ofte interdisciplinært. Der vil derfor opstå naturlige tværforbindelser til andre videnskabsfelter i denne fremstilling, og der vil samtidig blive inddraget eksempler og refleksioner fra børns konkrete legepraksis. Jeg vil forsøge at give et teoretisk overblik samtidig med, at jeg vil eksemplificere og bearbejde nogle af de fremlagte teorier ved at inddrage et aktuelt forskningsprojekt, som tager udgangspunkt i børn (piger og drenge) i alderen 10-11 år.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.