MELLEM VERDENSUDFORSKNING OG ISCENESÆTTELSE – LEGENS BETYDNING I BØRNEIDRÆT

Forfattere

  • Reinhard Stelter Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8597

Nøgleord:

Legen og det legende, Børneidræt

Resumé

Det er min ambition at placere legen som fænomen i en forskningstradition, som har basis i den humanistisk-samfundsvidenskabelige idrætsforskning – med særlig fokus på det (idræts-)psykologiske perspektiv. Litteraturen inden for forskning i leg er meget omfattende, og legen bearbejdes ofte interdisciplinært. Der vil derfor opstå naturlige tværforbindelser til andre videnskabsfelter i denne fremstilling, og der vil samtidig blive inddraget eksempler og refleksioner fra børns konkrete legepraksis. Jeg vil forsøge at give et teoretisk overblik samtidig med, at jeg vil eksemplificere og bearbejde nogle af de fremlagte teorier ved at inddrage et aktuelt forskningsprojekt, som tager udgangspunkt i børn (piger og drenge) i alderen 10-11 år.

Forfatterbiografi

Reinhard Stelter, Københavns Universitet

Reinhard Stelter er ph.d. i psykologi (Københavns Universitet), magister i idræt og bachelor i sociologi (Universitet i Kiel, Tyskland). Lektor i idrætspsykologi ved Institut for Idræt, Københavns Universitet. Formand for Dansk Idrætspsykologisk Forum

Downloads

Publiceret

2002-12-01

Citation/Eksport

Stelter, R. (2002). MELLEM VERDENSUDFORSKNING OG ISCENESÆTTELSE – LEGENS BETYDNING I BØRNEIDRÆT. Psyke & Logos, 23(2), 25. https://doi.org/10.7146/pl.v23i2.8597