HANDLEKOMPETENCE SOM BEGREB I SUNDHEDSPÆDAGOGIK OG -FORSKNING
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v22i2.8554Nøgleord:
Økologisk psykologi, Handlekompetence, Sundhedspædagogik og -forskningResumé
Kompetence er blevet et af nøgleordene i psykologisk, pædagogisk og socialpsykologisk forskning, praksis og formidling. Blandt faglige eksperter såvel som i dagligdagens tænkning gives der udtryk for, at enhver på en eller anden måde er »kompetent«, »kan noget«, »vil noget«, »har« en måske uspecifik form for »intelligens«, som ikke lige behøver at være sammenfaldende med den gængse, der kan måles ved en intelligensprøve. Begrebet om kompetence byder på en rummelighed, der må bydes velkommen i et fagligt videnskabeligt univers med en tilbøjelighed til sort/hvid tænkning og klare kategoriseringer. Men med kompetencebegrebet signaleres der også: Over for hvad, hvilke er vore endpoints, med hvilke ressourcer til rådighed? »Kompetent« er der ingen, der bare er, de er det altid i forhold til noget uden for dem selv. Dette har et praksisniveau og også et lokalt niveau, som vi skal være opmærksomme på.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.