LEARNING IN CHAOS - Psychosocial interventions against state organised violence

Forfattere

  • Peter Elsass Institut for Psykologi, Københavns Universite

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8531

Nøgleord:

Transkulturel psykologi, Psykosociale interventioner, Krigsofre

Resumé

Civile er i foruroligende antal blevet de primære ofre ved krige. En af kulturpsykologiens vigtigste opgaver, er at udvikle psykosociale interventioner mod denne vold, men dette arbejde mangler ofte akademiske begreber som kan hjælpe os, når vi skal præcisere og fagliggøre vores »advocacy«-rolle. Specielt PTSD-diagnosen er blevet kritiseret for at være en medicoteknisk konstruktion importeret fra vestlige sammenhænge. Mine egne erfaringer fra jobbet som »mental health coordinator « under krigen i Kosovo viser, hvor vigtigt det er, at forstå traumatiske tilstande i både dets individuelle og dets kollektive aspekter. Til sidst gives der nogle anbefalinger til styrkelse af den kollektive hukommelse hentet fra den specielle institutionelle konstruktion – »Decentralised cooperations«.

Forfatterbiografi

Peter Elsass, Institut for Psykologi, Københavns Universite

Peter Elsass er professor, dr.med. D.M.Sc, professor i klinisk psykologi ved Institut for Psykologi, Københavns Universite

Downloads

Publiceret

2001-07-31

Citation/Eksport

Elsass, P. (2001). LEARNING IN CHAOS - Psychosocial interventions against state organised violence. Psyke & Logos, 22(1), 14. https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8531