ORGANISATIONEN SOM KULTURELT FÆNOMEN
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8529Nøgleord:
Transkulturel psykologi, OrganisationskulturResumé
Idéen om organisationen som kulturelt fænomen var attraktiv for mange organisationsforskere, idet der blev sat fokus på sprog, ritualer, myter og historier som menneskelige udtryksformer. I artiklen diskuteres den gensidige afhængighed mellem organisationskultur og emotioner med udgangspunkt i tre kulturtraditioner; kulturen som et mønster af grundlæggende antagelser, kulturen som symboler og kulturen som et sammenvæv af anliggender, sociale relationer og videntraditioner. I anden del beskrives med udgangspunkt i fire cases om trusler, ydmygelser, misundelse og kontrol, hvorledes emotioner vækkes og reguleres i organisationer. Det konkluderes, at de omstændigheder, hvorunder emotioner vækkes og reguleres i organisationer påvirkes af sociale relationer og aktivitetsmønstre. Den emotionelle tolkning præges af og sætter sit præg på de sociale relationer og dermed den sociale struktur samt på den måde, hvorpå emotionalitet håndteres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.