ORGANISATIONEN SOM KULTURELT FÆNOMEN

Forfattere

  • Ole Steen Kristensen Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8529

Nøgleord:

Transkulturel psykologi, Organisationskultur

Resumé

Idéen om organisationen som kulturelt fænomen var attraktiv for mange organisationsforskere, idet der blev sat fokus på sprog, ritualer, myter og historier som menneskelige udtryksformer. I artiklen diskuteres den gensidige afhængighed mellem organisationskultur og emotioner med udgangspunkt i tre kulturtraditioner; kulturen som et mønster af grundlæggende antagelser, kulturen som symboler og kulturen som et sammenvæv af anliggender, sociale relationer og videntraditioner. I anden del beskrives med udgangspunkt i fire cases om trusler, ydmygelser, misundelse og kontrol, hvorledes emotioner vækkes og reguleres i organisationer. Det konkluderes, at de omstændigheder, hvorunder emotioner vækkes og reguleres i organisationer påvirkes af sociale relationer og aktivitetsmønstre. Den emotionelle tolkning præges af og sætter sit præg på de sociale relationer og dermed den sociale struktur samt på den måde, hvorpå emotionalitet håndteres.

Forfatterbiografi

Ole Steen Kristensen, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Ole Steen Kristensen er cand.psych., Ph.D., lektor ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2001-07-31

Citation/Eksport

Kristensen, O. S. (2001). ORGANISATIONEN SOM KULTURELT FÆNOMEN. Psyke & Logos, 22(1), 19. https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8529