KULTURSENSITIV UNDERVISNING OG UDVIKLENDE LÆRING - To projekter
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8527Nøgleord:
Transkulturel psykologi, Kultursensitiv undervisning, LæringResumé
Inden for pædagogisk forskning og praksis er et af hovedproblemerne at formulere principper for, hvorledes ørnenes baggrund kan inddrages i undervisningen. Det er en almen antagelse, at det er vigtigt at trække på børns hverdagserfaringer i undervisning, men principper for, hvordan dette kan gøres, er ikke særlig vel teoretiserede.
Nærværende artikel beskriver to undervisningsprojekter. Det ene omhandler undervisning af puertoricanske børn i New York City efter skoletid, og det andet handler om et skoleprojekt med palæstinensiske drenge i Danmark. Et af de centrale mål med disse projekter var, at udforme pædagogiske principper for, hvorledes man kan bruge børnenes historiske betingelser og kulturelle baggrund for at motivere børnene og styrke deres læreaktiviteter. Denne undervisningsform kan karakteriseres som kultursensitiv, hvilket peger på betydningen af integration af børnenes hverdagsviden med indholdet i fagbegreberne. Et vigtigt aspekt ved denne undervisningsform er, at det skal give børnene mulighed for at se en sammenhæng mellem deres egen ‘community’ kultur og andre kulturer, som de møder i dagliglivet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.