Det tidlige sprog hos børn med autisme – en afgørende udviklingsfaktor

  • Cecilia Brynskov Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
  • Inge-Marie Eigsti Department of Psychology, University of Connecticut
Nøgleord: Udviklingspsykopatologi, Autisme, Sprog

Resumé

Autisme er en heterogen diagnose. Den er karakteriseret ved en betydelig spredning inden for intelligens og sprog og ikke mindst: ved prognostisk heterogenitet. En bedre forståelse af beskyttende faktorer og risikofaktorer ved autisme sætter os i stand til at intervenere mere effektivt og kan desuden bidrage til teorier om normaludviklingen. Denne artikel fokuserer på en afgørende faktor for prognosen ved autisme: den tidlige sprogudvikling. De tidlige sprogfærdigheder er en afgørende prædiktor for senere fungeren, såvel på kort som på langt sigt. Højtfungerende autisme og Aspergers syndrom skelnes primært på baggrund af, hvorvidt der har været tale om tidlig sprogforsinkelse eller ej, men interessant nok er der modstridende resultater i de undersøgelser, der sammenligner gruppernes senere funktionsniveauer. Nogle undersøgelser viser, at unge med Aspergers syndrom i modsætning til unge med højtfungerende autisme typisk har alderssvarende sproglige færdigheder, mens andre viser, at de to gruppers færdigheder er på højde med hinanden. I denne artikel argumenterer vi for, at denne umiddelbare modsætning bedst afklares ved grundigere vurderinger af de sproglige færdigheder. Gunstige udviklingsforløb er en mulighed, men de fleste børn med højtfungerende autisme og Aspergers syndrom har små, men klinisk betydningsfulde rester af sproglige mangler. Der er behov for mere forskning og bedre redskaber til sprogvurderinger inden for denne population.

Forfatterbiografier

Cecilia Brynskov, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Cecilia Brynskov, ph.d.-stipendiat, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Inge-Marie Eigsti, Department of Psychology, University of Connecticut

Inge-Marie Eigsti, ph.d., adjunkt, Department of Psychology, University of Connecticut

Publiceret
2010-12-31
Citation/Eksport
Brynskov, C., & Eigsti, I.-M. (2010). Det tidlige sprog hos børn med autisme – en afgørende udviklingsfaktor. Psyke & Logos, 31(2), 18. Hentet fra https://tidsskrift.dk/psyke/article/view/8469