BEVIDSTHED, ERKENDELSE OG KREATIVITET, – om egenterapi på Musikterapiuddannelsen, set i lyset af kybernetisk psykologi

Forfattere

  • Charlotte Lindvang Forskerskolen i Musikterapi (Aalborg Universitet)

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8385

Nøgleord:

Musik og psykologi, Bevidsthed, Erkendelse, Kreativitet

Resumé

Artiklen belyser et element, som er højt prioriteret i den musikterapeutiske uddannelse ved Aalborg Universitet, nemlig egenterapi – også kaldet læreterapi eller egenerfaring. Det drejer sig om de fag og forløb, hvor den terapeutstuderende oplever at være i klientens position. Formålet med den obligatoriske egenterapeutiske del af musikterapitræningen forholdes i nærværende artikel til den kybernetiske psykologi og bevidsthedsteori, sådan som den er beskrevet og udviklet af den danske psykoterapeut og forfatter Ole Vedfelt. Egenterapien ses i dette lys som praktisk træning i bevidsthedsmæssigt nærvær og bevægelse, og der argumenteres for, at denne træning har stor betydning i forhold til den studerendes udvikling af musikterapeutisk identitet og professionel kompetence. Der defineres fire niveauer i de musikterapeutiske læreprocesser, hvilket illustreres med en række vignetter.

Forfatterbiografi

Charlotte Lindvang, Forskerskolen i Musikterapi (Aalborg Universitet)

Charlotte Lindvang er ph.d.-stipendiat på Forskerskolen i Musikterapi (Aalborg Universitet) med et projekt, der sætter fokus på studerendes erfaringer med egenterapi på musikterapiuddannelsen. Forud har hun primært arbejdet som musikterapeut i hospitalspsykiatrien og har skrevet en række artikler til tidsskriftet Årsskrift Musikterapi i Psykiatrien

Downloads

Publiceret

2007-07-31

Citation/Eksport

Lindvang, C. (2007). BEVIDSTHED, ERKENDELSE OG KREATIVITET, – om egenterapi på Musikterapiuddannelsen, set i lyset af kybernetisk psykologi. Psyke & Logos, 28(1), 26. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8385