TRAUME OG MESTRING – receptiv musikterapi i ungdomspsykiatrisk ambulatorium

Forfattere

  • Bolette Daniels Beck Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8383

Nøgleord:

Musik og psykologi, Traume, Receptiv musikterapi, Ungdomspsykiatrisk ambulatorium

Resumé

På baggrund af en kort gennemgang af forskellige former for traumer og deres diagnoser, indkredses metoder og principper for traumebehandling. Genfortælling kontra kropslig bearbejdning af traumet diskuteres, og mulighederne for kropslig/imaginativ bearbejdning behandles i relation til den receptive musikterapimetode The Bonny Method of Guided Imagery and Music (GIM) og dens modifikation som gruppebehandlingsmetode i psykiatrien. Musikkens æstetiske, dynamiske og strukturelle kvaliteter samt musikterapiens muligheder for symbolisering, containment, stressreduktion, emotionel bearbejdning, ressourcemoblisering, kognitiv omstrukturering og integration af mening relateres til Hermans tre traumebearbejdningsfaser og til Wilsons ti principper for heling og behandling af traumer. Erfaringer med metoden til traumebehandling i ungdomspsykiatrisk ambulatorium gennemgås, og to casehistorier eksemplificerer musikterapimetoden som virkningsfuld ved behandling af traumer opstået i både verbale og nonverbale udviklingsfaser.

Forfatterbiografi

Bolette Daniels Beck, Aalborg Universitet

Bolette Daniels Beck er cand. mag. i musikterapi og folkloristik, GIM-terapeut, ph.d. stipendiat på musikterapiforskerskolen på Ålborg Universitet. Deltidsansat i musikterapiprojektfor traumatiserede flygtninge i Region Sjælland. Privat konsultation

Downloads

Publiceret

2007-07-31

Citation/Eksport

Beck, B. D. (2007). TRAUME OG MESTRING – receptiv musikterapi i ungdomspsykiatrisk ambulatorium. Psyke & Logos, 28(1), 26. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8383