MUSIKTERAPEUTENS DISCIPLINEREDE SUBJEKTIVITET

Forfattere

  • Inge Nygaard Pedersen Institut for kommunikation, Aalborg Universitet Aalborg Psykiatriske Sygehus

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8374

Nøgleord:

Musik og psykologi, Musikterapi, Disciplineret subjektivitet

Resumé

Artiklen tager udgangspunktet i en definition af kernebegrebet ‘musikterapeutens disciplinerede subjektivitet’ som en overordnet betegnelse for de tilstande og bevægelser, der er karakteristiske for musikterapeutens forholdemåde i musikalsk improvisation i en klinisk situation. Dette begreb er vokset ud af forfatterens erfaringer som underviser, kliniker, supervisor og forsker. Begrebet bliver rammet ind teoretisk og belyst ud fra empirisk fænomenologisk forskning i musikterapeutens forståelse og anvendelse af modoverføring i musikalsk improvisation i voksenpsykiatrien. Det bliver relateret til de psykodynamiske begreber overføring, modoverføring og modstand, og de behandlingsmæssige konsekvenser for musikterapi i psykiatrien berøres. Artiklen er en bearbejdning og videreførelse af forfatterens tiltrædelsesforedrag som professor ved Aalborg Universitet i 2006.

Forfatterbiografi

Inge Nygaard Pedersen, Institut for kommunikation, Aalborg Universitet Aalborg Psykiatriske Sygehus

Inge Nygaard Pedersen, ph.d., er professor i musikterapi ved Institut for kommunikation, Aalborg Universitet, og leder af Musikterapiklinikken, Center for behandling og forskning, Aalborg Psykiatriske Sygehus

Downloads

Publiceret

2007-07-31

Citation/Eksport

Nygaard Pedersen, I. (2007). MUSIKTERAPEUTENS DISCIPLINEREDE SUBJEKTIVITET. Psyke & Logos, 28(1), 27. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8374