KONTAKT OG INTERSUBJEKTIVITET I MUSIKALSKE SAMHANDLINGER MED SPECIELLE BØRN - Et fænomenologisk perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8367Nøgleord:
Musik og psykologi, Intersubjektivitet, FænomenologiResumé
Kontakt og intersubjektivitet er temaer i såvel filosofien som i psykologien. Kontakt og intersubjektivitet belyses ved eksempler fra et empirisk arbejde med fokus på en autistisk drengs deltagelse i musikundervisning i skolen. Der fokuseres på, hvad et kropsfænomenologisk perspektiv kan bidrage med i forhold til mere gængse psykologiske undersøgelser af autismefænomenet. Det fænomenologiske perspektiv har betydning for valg af empiri og metode samt for de begreber, der knytter sig til forståelse af drengens musikalske artikulationer. Teori-teorien om sindet har haft stor indflydelse inden for autismeforskningen. Zahavi og Parnas kritiserer denne teori for manglende klarhed
i begreber om intersubjektivitet, hvilket får konsekvenser for forståelse af det autistiske barns muligheder. Begrebet ‘den levede krop’ kan da være et mødested for fænomenologien og teori-teorien.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.