MUSIK OG BEVIDSTHED: ET FÆNOMENOLOGISK PERSPEKTIV En teori om musik som et mangespektret meningsunivers – med reference til meningsdimensionen ‘musikalsk spænding’

Forfattere

  • Frede V. Nielsen Institut for Curriculumforskning / Musik på Danmarks Pædagogiske Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8345

Nøgleord:

Musik og psykologi, Bevidsthed, Fænomenologi

Resumé

Der udvikles en fænomenologisk baseret teori om musik som et mangespektret, flerlaget og ‘dybt’ meningsunivers. Den ydre musikalske struktur fører ind i og er gensidigt forankret i andre dybere placerede meningslag af kinetisk-motorisk, spændingsmæssig, emotionel, åndelig og eksistentiel art. Disse lag og meningsdimensioner griber ind i hinanden, således at hvert enkelt aspekt først er forståeligt, når de andre tages i betragtning. De hører sammen, fordi de høres sammen. Den musikalske dybdestruktur korresponderer med (er korrelativ til) dybden i vores oplevende bevidsthed, således at der kan opstå en fornemmelse af samhørighed mellem musik og os. Teorien underbygges og eksemplificeres ved henvisning til teori og empirisk forskning vedr. oplevelse af musikalsk spænding. Betydningsfulde konsekvenser for både musikpædagogikken og musikterapien fremhæves.

Forfatterbiografi

Frede V. Nielsen, Institut for Curriculumforskning / Musik på Danmarks Pædagogiske Universitet

Frede V. Nielsen, dr.pæd., er professor ved Institut for Curriculumforskning / Musik på Danmarks Pædagogiske Universitet

Downloads

Publiceret

2007-07-31

Citation/Eksport

V. Nielsen, F. (2007). MUSIK OG BEVIDSTHED: ET FÆNOMENOLOGISK PERSPEKTIV En teori om musik som et mangespektret meningsunivers – med reference til meningsdimensionen ‘musikalsk spænding’. Psyke & Logos, 28(1), 25. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8345