FAMILIEKLASSER I HELSINGØR

Forfattere

  • Kirsten S. Hviid »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune«
  • Claus Bonde Andersen »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune«
  • Tryggvi Kaldan »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune«
  • Peter Berliner Københavns Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8318

Nøgleord:

Social ansvarlighed, Familieklassen

Resumé

Familieklassen i Helsingør er et projekt, der skaber bæredygtig forandring for elever, der ikke udnytter deres potentiale i skoleregi. Dette sker gennem opbygning af et fælles læringsrum, hvor forældrene er vigtige ressourcepersoner i skolens undervisning. Dette gør, at der kun er brug for to personaler i familieklassen. Endvidere er visitationen enkel, da der er tale om tilrettelæggelse af undervisning. Der stilles ikke krav om særlige faciliteter, blot et klasselokale.

Udgangspunktet – og målet – tages i en konkret praksis, nemlig skolen, som man vil styrke og have til at fungere på en inkluderende måde, dvs. at den er et tilbud til alle – og at alle kan bidrage til, at den fungerer.

Familieklassen søger at fremme forældreindflydelse gennem en åben dialog. Det er forældrenes kærlighed til børnene, der er den værdi, familieklassen bruger som kraft til at skabe forandring i barnets måde at gå i skole på.

Familieklassen skaber meningsfuldhed for deltagerne mht. skolen; den giver alle mulighed for at være fælles med andre om problemerne; den skaber forandring gennem deltagelse, hvor alle ses som havende ressourcer; og der er klare mål for, hvad deltagerne vil opnå.

Gennem det at skabe løsninger, der fremmer oplevelsen af at have muligheder og at have menneskelig værdighed hos alle deltagere, kan familieklassen ses som en praktisering af social ansvarlighed i et konkret felt, nemlig skolen.

Forfatterbiografier

Kirsten S. Hviid, »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune«

Kirsten S. Hviid er projektkoordinator og supervisor for »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune« og uddannet socialpædagog

Claus Bonde Andersen, »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune«

Claus Bonde Andersen er projektkoordinator og supervisor for »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune« og uddannet lærer

Tryggvi Kaldan, »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune«

Tryggvi Kaldan er leder af »Familieklasseprojektet i Helsingør Kommune« og Familiecenteret Løvdal. Læreruddannet

Peter Berliner, Københavns Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Peter Berliner er lektor i psykologi, Københavns Universitet og professor MSO ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Downloads

Publiceret

2006-12-31

Citation/Eksport

Hviid, K. S., Andersen, C. B., Kaldan, T., & Berliner, P. (2006). FAMILIEKLASSER I HELSINGØR. Psyke & Logos, 27(2), 18. https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8318