FAMILIEKLASSER I HELSINGØR
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8318Nøgleord:
Social ansvarlighed, FamilieklassenResumé
Familieklassen i Helsingør er et projekt, der skaber bæredygtig forandring for elever, der ikke udnytter deres potentiale i skoleregi. Dette sker gennem opbygning af et fælles læringsrum, hvor forældrene er vigtige ressourcepersoner i skolens undervisning. Dette gør, at der kun er brug for to personaler i familieklassen. Endvidere er visitationen enkel, da der er tale om tilrettelæggelse af undervisning. Der stilles ikke krav om særlige faciliteter, blot et klasselokale.
Udgangspunktet – og målet – tages i en konkret praksis, nemlig skolen, som man vil styrke og have til at fungere på en inkluderende måde, dvs. at den er et tilbud til alle – og at alle kan bidrage til, at den fungerer.
Familieklassen søger at fremme forældreindflydelse gennem en åben dialog. Det er forældrenes kærlighed til børnene, der er den værdi, familieklassen bruger som kraft til at skabe forandring i barnets måde at gå i skole på.
Familieklassen skaber meningsfuldhed for deltagerne mht. skolen; den giver alle mulighed for at være fælles med andre om problemerne; den skaber forandring gennem deltagelse, hvor alle ses som havende ressourcer; og der er klare mål for, hvad deltagerne vil opnå.
Gennem det at skabe løsninger, der fremmer oplevelsen af at have muligheder og at have menneskelig værdighed hos alle deltagere, kan familieklassen ses som en praktisering af social ansvarlighed i et konkret felt, nemlig skolen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.