HAR KOMMERCIELT ANVENDTE DYR KRAV PÅ VELFÆRD? VORES SVAR HÆNGER SAMMEN MED VORES FORMODNINGER OM DYRS PSYKE

Forfattere

  • Tia G. B. Hansen
  • Mai Andreasen
  • Åsa H. Jansson
  • Runa E. Gjellan

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22369

Nøgleord:

psykometri, landbrug, dyrevelfærd

Resumé

Produktion og forbrug af animalske produkter ligger højt i
Danmark, og regering og landbrug ønsker tiltagende bevågenhed
på dyrevelfærden. En nylig analyse viste, at dette ikke kan
opnås med markedskræfter alene, men at bedre målretning af
information og kampagner kan bidrage i en samlet strategi.
Validerede instrumenter til måling af holdninger er nødvendige
i et sådant arbejde, men har manglet, hvorfor artiklen først
oversætter den australske “Pet Pest Profit”-skala og rapporterer
dens psykometriske egenskaber med et internetbaseret
skandinavisk sample (N = 210). Dernæst vises med en adaptation
af det klassiske mål for “Belief in Animal Mind”, at formodninger
om psyke hos kommercielt anvendte dyr kan redegøre
for 38,5 % af variationen i holdning til deres velfærd.
Trods tidligere studiers påvisning af, at klassifikation af dyr
som føde medfører reduceret tiltro til deres psykiske formåen,
forbliver relationen mellem psyke-tiltro og velfærdsholdning
dermed stærk nok til at være nyttig for promovering af animalske
produkter, der har dyrevelfærdshensyn som kvalitetskriterium.
Vi foreslår, at inddragelse af psykologisk teori og metode
generelt kan bidrage til arbejdet for øget dyrevelfærd i Danmark.

Downloads

Publiceret

2015-10-14

Citation/Eksport

Hansen, T. G. B., Andreasen, M., Jansson, Åsa H., & Gjellan, R. E. (2015). HAR KOMMERCIELT ANVENDTE DYR KRAV PÅ VELFÆRD? VORES SVAR HÆNGER SAMMEN MED VORES FORMODNINGER OM DYRS PSYKE. Psyke & Logos, 35(2), 16 sider. https://doi.org/10.7146/pl.v35i2.22369