THE GAME – MARGINALISERING OG KOMPLEKSE KONSTITUERINGER AF OVERSKRIDENDE FORANDRINGSBEVÆGELSER

Forfattere

  • Laila Colding Lagermann Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v34i2.16653

Nøgleord:

Marginalisering, Forandringsbevægelse

Resumé

Hvordan går det til, at Mounir, der ad flere omgange har været udsluset til specialtilbud og har hængt på gaden i fællesskaber, hvor det at hærge biler og lave hærværk var noget, der gav credit, i dag er i gang med at færdiggøre 3. g som en af de bedste i sin klasse? Er det Mounir, der er gjort af et særligt mønsterbryder-“stof”? Skyldes det hans forældre, der altid har opmuntret og støttet Mounir til at tage en uddannelse? Er det på grund af måden, Mounir klæder sig på? Eller er det snarere på grund af forskellige støttende lærere, både i folkeskolen og i specialtilbuddene dengang i 1.-2. og igen i  6.-7. klasse? Indeværende artikel foreslår med Mounirs egen metafor om gamet, hvordan dette game kan forstås som et sammensurium af mange forskellige kræfter. Analyserne peger på nogle af de kræfter, der blander sig og væver sig ind i hinanden, og på hvordan disse kan forstås som medproducerende for Mounirs særlige og forandrende tilblivelsesprocesser.

Forfatterbiografi

Laila Colding Lagermann, Aarhus Universitet

 

Laila Colding Lagermann er ph.d.-stipendiat ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet, hvor hun forsker i marginaliseringsprocesser og overskridende forandringsbevægelser blandt unge med etnisk  minoritetsbaggrund i relation til deres skolegang og uddannelse

 

Downloads

Publiceret

2013-12-01

Citation/Eksport

Colding Lagermann, L. (2013). THE GAME – MARGINALISERING OG KOMPLEKSE KONSTITUERINGER AF OVERSKRIDENDE FORANDRINGSBEVÆGELSER. Psyke & Logos, 34(2), 19. https://doi.org/10.7146/pl.v34i2.16653