Koncepters kritiske potentialer i tværprofessionelt samarbejde om børns fællesskaber

Forfattere

  • Christoffer Granhøj Borring
  • Gry Tybjerg

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v45i2.152012

Nøgleord:

tværprofessionelt samarbejde, Pædagogiske koncepter, børns fællesskaber, kritisk psykologi

Resumé

Denne artikel handler om, hvordan professionelle samarbejder om børns fællesskaber i skolen, når pædagogiske koncepter inddrages som rammesætning. Artiklen tager afsæt i kritisk psykologi og social praksisteori og analyserer ud fra to empiriske cases, hvordan arbejdet med koncepter kan bidrage til praksisudvikling. Vi peger på koncepters kritiske potentialer, når professionelle og børn i skolen sammen forhandler koncepterne ved at sætte det hverdagsliv, de i forvejen er ved at udvikle, i forgrunden. Når koncepter bidrager til at forbinde forskellige professionelles fagligheder på tværs af børns institutionelle hverdagsliv, kan de potentielt gennem kritisk stillingtagen understøtte udviklingen af nye faglige handlemuligheder i samarbejdet om sammenhængende og tværkontekstuelle problemstillinger.

Referencer

Axel, E. (2011). Conflictual Cooperation. Nordic Psychology, 63(4), 56-78.

Borring, C.G. (2021). Bevægelser mod praksisnære samarbejdsformer – historiske og aktuelle individualiseringsproblematikker i skolepsykologien. Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift, 58(2).

Borring, C.G. (2024). En praksisnær vending i skolepsykologien? Udforskning af betingelser for samarbejde mellem skolen og PPR. Ph.d.-afhandling.

Buchardt, M. & Laursen, H.P. (2013). Et skridt ind i en ny verden: en kritisk læsning af cooperative learning. Unge Pædagoger, 44-52.

Dahlbæk, A., Gade, O. & Christensen, R. (2023). Pædagogiske færdigretter – Spise? Med hjem? Unge Pædagoger, 1.

Dreier, O. (1979). Den kritiske psykologi. Rhodos.

Dreier, O. (1999). Personal trajectories of participation across contexts of social practice. Outlines. Critical Practice Studies.

Dreier, O. (2009). Persons in structures of social practice. Theory & Psychology, 19(2), 193-212.

Dreier, O. (2014). Intervention, evidensbaseret forskning og dagligliv. Nordiske Udkast.

Englund, A.-L. & Englund, T. (2012). Hur realisera värdegrunden?: historia, olika uttolkningar: vad är värdegrundsstärkande? (Rapporter från Pedagogiska institutionen, Örebro universitet, Issue.

Englund, A.-L., Englund, T., Engström, K. & Engström, I. (2009). Värdegrunden reducerad till metod [article]. Pedagogiska Magasinet, 13(4), 18-21.

Freire, P. (2017). Pedagogy of the Oppressed (30. anniversary ed.). Continuum.

Gravois, T.A. (2012). Consultation services in schools: a can of worms worth opening. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 64(1), 83-87.

Hammond, N. (2015). Forum Theatre for Children: Enhancing Social, Emotional and Creative Development. Trentham Books & IOE Press.

Hedegaard-Sørensen, L. (2022). Kan vi helt undgå de udskældte specialpædagogiske koncepter? Unge Pædagoger, 83(1), 38-46. (Pædagogiske koncepter og diskurser).

Holland, D. & Lave, J. (2001). History in Person: Enduring Struggles, Contentious Practice, Intimate Identities. School of American Research Press.

Holzkamp, K. (2005). Mennesket som subjekt for videnskabelig metodik. Nordiske Udkast, 33(2), 5-33.

Huniche, L. & Christensen, H.M. (2023). Praksisforskning på sundhedsområdet: en metodebog (1. udgave, red.). Munksgaard.

Højholt, C. & Kousholt, D. (2018). Konflikter om børns skoleliv (1. udgave, red.). Dansk Psykologisk Forlag.

Højholt, C. & Røn Larsen, M. (2016). Sociale interventioner og konflikter i skolelivet. I: J. Krøjer & K. Dupret (red.), Social intervention: meningsfuld indgriben i menneskers liv. Frydenlund Academic.

Højholt, C. & Schraube, E. (2016). Psychology and the Conduct of Everyday Life (1st ed.). Routledge.

Kousholt, D. & Højholt, C. (2011). Forskningssamarbejde og gensidige læreprocesser. I: I C. Højholt (red.), Børn i vanskeligheder: Samarbejde på tværs (s. 207-237). Dansk Psykologisk Forlag.

Kristensen, K.B., Dahlbæk, A. & Andersen, I.H. (2022). Pædagogiske koncepter og diskurser. Unge Pædagoger, 1.

Laursen, H.D. (2013). Pals: der ér grund til bekymring. Unge Pædagoger, 60-69.

Lave, J. (2019). Learning and Everyday Life: Access, Participation, and Changing Practice. Cambridge University Press.

Madsen, C.D. (2023). Anderledes end de andre? – En analyse af skolevanskeligheder og betingelser for at håndtere forskellighed i skolens hverdagsliv. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet

Mardahl-Hansen, T., Schwartz, I. & Tybjerg, G. (2020). Tværprofessionelt samarbejde om inklusion i skolens læringsfællesskaber. Syddansk Universitetsforlag.

Marx, K., Engels, F. & Arthur, C.J. (2001). The German ideology. Part one. Electric Book Co.

Nielsen, K., Dalgaard, S. & Senger, S. (2013). Spil der forfører: bekendelse i en god stol eller i en elektrisk stol. Unge Pædagoger, 84-97.

Nissen, M. (2016). Standards and standpoints: Why and how standards, and studying them, imply critique. Theory & Psychology, 26(2), 163-181.

Ollman, B. (2003). Dance of the dialectic: steps in Marx’s method. University of Illinois Press.

Ollman, B. (2015). Marxism and the philosophy of internal relations; or, how to replace the mysterious “paradox” with “contradictions” that can be studied and resolved. Capital & Class, 39(1), 7-23.

Pettersvold, M. & Østrem, S. (2019a). Problembarn og programinvasjon. I: S. Østrem (red.), Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern. (s. 7-36). Cappelen Damm Akademisk.

Pettersvold, M. & Østrem, S. (2019b). Problembarna: metoder og manualer i barnehage, skole og barnevern (1. utgave, ed.). Cappelen Damm Akademisk.

Réol, L. (2022). “Koncept Mindfulness”: styrker og risici ved konceptualiseringen af mindfulness i folkeskolen. Unge Pædagoger, 83(1), 29-37. (Pædagogiske koncepter og diskurser).

Røn Larsen, M. (2011). Samarbejde og strid om børn i vanskeligheder: organisering af specialindsatser i skolen: ph.d.-afhandling (1. udgave, red.). Ph.d.-programmet i Hverdagslivets Socialpsykologi.

Røn Larsen, M., højholt, C., Szulevicz, T., Jensen, S.K., Tybjerg, G.M. & Knudsen, R. (2023). Forskningsprojekt: Deltagelse og situeret ulighed i børnelivets institutioner.

Schwartz, I. (2019). Problemers sociale udviklingshistorie: elevperspektiver på inklusion. Paedagogisk Psykologisk Tidsskrift, 56(2), 85-101. (Konflikter om børns skoleliv – et forskningsprojekt på tværs).

Schön, D.A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books.

Schön, D.A. (1991). Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. Jossey-Bass.

Stanek, A.H. (2022). Trivsel, læring og udvikling må bygges på forståelser af det specifikt menneskelige: en kritisk analyse af emotionsregulerende indsatser i pædagogisk praksis. Nordiske Udkast.

Tybjerg, G.M. (2023). Unge og ulige deltagerbetingelser i udskolingen. Roskilde Universitet.

Tybjerg, G.M. & Mardahl-Hansen, T. (2024). Tværprofessionelt samarbejde om inkluderende undervisningspraksis. I: T. Mardahl-Hansen & K. Kousholt (red.), Læreren som udforskende praktiker. Pædagogisk psykologiske perspektiver på det lærerfaglige arbejde. Hans Reitzels Forlag.

Undervisningsministeriet. (2024). Om nationale mål.

Vianna, E. & Stetsenko, A. (2014). Research with a transformative activist agenda: creating the future through education for social change. Teachers College Record (1970), 116(14), 575-602.

Wagner, M. (2011). Forumteater: Hvordan kan det bruges? I: A. Bloch, & M. Sundorph (red.), Musik og drama: Pædagogisk arbejde med forskellige målgrupper. Nautilus Forlag.

Wick, P. (2013). LP-modellen: “Vi gør det, der virker” – Virkelig? Unge Pædagoger, 1, 71-83.

Aabro, C. (2016). Koncepter i pædagogisk arbejde (1. udgave, red.). Hans Reitzels Forlag.

Aabro, C. (2019). Evidens, pædagogik og politik – en småbørnspædagogisk vending. I: M. Pettersvold & S. Østrem (red..), Problembarna: Manualer og metoder i barnehage, skole og barnevern (s. 256-278). Cappelen Damm Akademisk.

Aabro, C., Larsen, A.O. & Pedersen, A.S.B. (2017). Programmering af pædagogikken – Pædagogers virke mellem koncept og kontekst. BUPL.

Publiceret

2024-12-09

Citation/Eksport

Granhøj Borring, C., & Tybjerg, G. (2024). Koncepters kritiske potentialer i tværprofessionelt samarbejde om børns fællesskaber. Psyke & Logos, 45(2), 52–72. https://doi.org/10.7146/pl.v45i2.152012