Udviklingspsykologi - På tværs af aldre
En introduktion
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v43i2.137299Nøgleord:
Udvikling, udviklingspsykologiResumé
Udviklingspsykologien har i en årrække været udsat for kritik
fra forskellige sider. Denne kritik har vi redaktører af dette temanummer
drøftet ad flere omgange, ligesom vi har overvejet,
om barnet i samme ombæring er skyllet ud med badevandet? Vi
har diskuteret, på hvilke måder psykologiske teorier i dag giver
os muligheder for at forstå, begribe, tænke og tale om børns,
unges og voksnes psykologiske udvikling, og om hvilke forhold
der hæmmer og fremmer denne udvikling? Disse spørgsmål
blev vores anledning til at arbejde med dette temanummer, som
indeholder en række perspektiver på udviklingspsykologi, udviklingsvidenskab
og konkrete temaer inden for den udviklingspsykologiske
disciplin.
Referencer
FOA (2017). Der er mindre tid til børnene – antal personaletimer pr. barn på daginstitutionsområdet
siden 1972. FOA.
Holstein, B.E., Henriksen, T.B., Rayce, S.B., Ringsmose, C., Skovgaard, A.M., Teilmann,
G.K. & Væver, M.S. (2021). Mental sundhed og psykisk sygdom hos 0-9-årige børn.
Vidensråd for Forebyggelse.
Jeppesen, P., Obel, C., Lund, L., Madsen, K.B., Nielsen, L. & Nordentoft, M. (2020).
Mental sundhed og sygdom hos børn og unge i alderen 10-24 år – forekomst, fordeling
og forebyggelsesmuligheder. Vidensråd for Forebyggelse.
Nielsen, J.C. (2020). Elevtrivsel i gymnasieskolen. Pædagogisk Indblik, 6.
Plum, M. (2014). Den pædagogisk faglighed i dokumentationens tidsalder. Dafolo.
Sundhedsstyrelsen (2022). Danskernes sundhed – Den nationale sundhedsprofil 2021.
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2022/Sundhedsprofil/Sundhedsprofilen.ashx.
Togsverd, L. (2015). Da ”kvaliteten” kom til småbørnsinstitutionerne. Roskilde Universitet.
Willig, R. (2009). Umyndiggørelse: Et essay om kritikkens infrastruktur. Hans Reitzels
Forlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.