Matematikken i erhvervsuddannelserne
Kulturelle og subkulturelle betydninger og elevernes fortolkninger
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135478Resumé
Baggrunden for artiklen er en empirisk undersøgelse af matematikundervisning i erhvervsuddannelserne. Den personlige betydning matematikken har for de unge, forstås som en tolkning af dens samfundsmæssige betydninger, afhængigt af de unges køn og deres aktuelle og fremtidige sociale tilhørsforhold. Matematikkens betydning, dens rekontekstualisering som skolefag og dens særlige karakter, referenceløsheden, viser sig at være væsentlige faktorer i klassens sociale liv og i læreprocesseme.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.