OM FAGLIG-PÆDAGOGISK FORSKNING, DENS GENSTAND OG DENS METODOLOGI

Forfattere

  • Jørgen Aage Jensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133504

Resumé

Tesen er at moden videnskab karakteriseres ved at viden akkumuleres, umoden videnskab ved at synspunkter og hertil knyttede iagttagelser afløser hinanden. Ambitionen er at skitsere muligheden for at faglig-pædagogisk forskning bliver en moden videnskab. Ud fra en opfattelse af grundlæggende træk i videnskabsbestræbelsen som skitseret i afsnittet AFGRÆNSNING AF GENSTANDSOMRÅDE, herunder en bestemmelse af begrebet videnskabelig iagttagelse, præsenteres dels en bestemmelse af genstandsområdet for faglig-pædagogisk forskning, dels en ramme for dets udforskning. I den foreliggende tekst er denne ramme skitsemæssigt anført som en heuristik som ramme for antagelser og iagttagelser vedrørende menneskers tilegnelsesprocesser. I sin mere elaborerede form (Jensen & Nissen 1988) er heuristikken et forsøg på en nødvendig og tilstrækkelig bestemmelse af grundkategorier til beskrivelse og analyse af faglig-pædagogisk forskning. Nogle eksempler på emner til faglig-pædagogisk forskning i overensstemmelse med den anførte bestemmelse og heuristik anføres.

Forfatterbiografi

Jørgen Aage Jensen

Jørgen Aage Jensen er professor ved Danmarks Lærerhøjskole, København

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Jensen, J. A. (2022). OM FAGLIG-PÆDAGOGISK FORSKNING, DENS GENSTAND OG DENS METODOLOGI. Psyke & Logos, 19(2). https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133504

Nummer

Sektion

Artikler