OM FAGLIG-PÆDAGOGISK FORSKNING, DENS GENSTAND OG DENS METODOLOGI
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133504Resumé
Tesen er at moden videnskab karakteriseres ved at viden akkumuleres, umoden videnskab ved at synspunkter og hertil knyttede iagttagelser afløser hinanden. Ambitionen er at skitsere muligheden for at faglig-pædagogisk forskning bliver en moden videnskab. Ud fra en opfattelse af grundlæggende træk i videnskabsbestræbelsen som skitseret i afsnittet AFGRÆNSNING AF GENSTANDSOMRÅDE, herunder en bestemmelse af begrebet videnskabelig iagttagelse, præsenteres dels en bestemmelse af genstandsområdet for faglig-pædagogisk forskning, dels en ramme for dets udforskning. I den foreliggende tekst er denne ramme skitsemæssigt anført som en heuristik som ramme for antagelser og iagttagelser vedrørende menneskers tilegnelsesprocesser. I sin mere elaborerede form (Jensen & Nissen 1988) er heuristikken et forsøg på en nødvendig og tilstrækkelig bestemmelse af grundkategorier til beskrivelse og analyse af faglig-pædagogisk forskning. Nogle eksempler på emner til faglig-pædagogisk forskning i overensstemmelse med den anførte bestemmelse og heuristik anføres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.