LÆRING OG KOMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133501Resumé
I artiklen diskuteres det, hvilket forhold der er mellem kompetenceudvikling (læring) og kompetenceudfoldelse. Til det formål tages afsæt i et empirisk eksempel fra en undervisningssituation. Forskellen mellem læreren som den fagligt kompetente og eleverne som nogle endnu ikke fagligt kompetente diskuteres. Denne diskussion munder ud i en teoretisk analyse af læring som en eksternaliserende virksomhed, hvor subjektet forankrer sin viden i læregenstanden. Igennem denne ydre forankringsproces opnås nogle tankemæssige frihedsgrader som er med til at kvalificere kompetenceudfoldelsen. Den teoretiske analyse er samtidig et forsøg på at undgå subjekt-objekt dualismen som grundlag for kompetencebegrebet, samtidig med at en subjekt-teoretisk position bevares.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.