LÆRING OG KOMPETENCE

Forfattere

  • Jytte Bang

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133501

Resumé

I artiklen diskuteres det, hvilket forhold der er mellem kompetenceudvikling (læring) og kompetenceudfoldelse. Til det formål tages afsæt i et empirisk eksempel fra en undervisningssituation. Forskellen mellem læreren som den fagligt kompetente og eleverne som nogle endnu ikke fagligt kompetente diskuteres. Denne diskussion munder ud i en teoretisk analyse af læring som en eksternaliserende virksomhed, hvor subjektet forankrer sin viden i læregenstanden. Igennem denne ydre forankringsproces opnås nogle tankemæssige frihedsgrader som er med til at kvalificere kompetenceudfoldelsen. Den teoretiske analyse er samtidig et forsøg på at undgå subjekt-objekt dualismen som grundlag for kompetencebegrebet, samtidig med at en subjekt-teoretisk position bevares.

Forfatterbiografi

Jytte Bang

Jytte Bang, cand.psych. og ph.d., er adjunkt i udviklingspsykologi ved Psykologisk
Laboratorium, Københavns Universitet.

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Bang, J. (2022). LÆRING OG KOMPETENCE. Psyke & Logos, 19(2). https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133501

Nummer

Sektion

Artikler