BILLEDUDTRYKKETS INTEGRERING I PSYKOTERAPI
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v18i1.133237Resumé
Artiklen søger med udgangspunkt i Freud og Jung at indkredse det kurative ved billedudtrykkets indkorporering i eksplorativ terapi. Min hovedtese er, at integrationsprocessen fremmes, når klientens billedarbejde indgår i samspil med det verbale arbejde. Der er altså tale om at tilføre den verbale terapi en ekstra dimension. Jeg fokuserer særligt på fordelene ved at »indre billeder«, sindstilstande, omformes til ydre konkrete billeder. Min hensigt er at skabe en anvendelig arbejdsmodel med Freud og ]ung som grundpillerne, men som er tilpasset en nutidig ramme. Artiklen er inddelt i 4 hovedområder. I det første afsnit fokuseres på psykoanalytisk teori og primærprocessen, hvor drømmen, kunstværket og vitsen sammenholdes med billedudtrykket. Med henvisning til en af amerikansk art therapy's pionerer M. Naumburg argumenteres for billedudtrykkets placering inden for en psykoanalytisk referensramme. I det andet afsnit gøres der rede for Jungs anvendelse af billedudtrykket og for hans symbolopfattelse. I det tredie afsnit søger jeg at skabe et samlet teoretisk fundament for anvendelse af billedudtrykket i eksplorativ terapi ud fra en forening/komplettering af Freud og Jungs teorier og metoder. I det fjerde afsnit anskueliggøres min arbejdsmodel og jeg giver eksempler på praktisk anvendelse. Jeg omtaler kort, hvad det betyder for modstand og overføring, når billedudtrykket inddrages. Endelig afsluttes med en sammenfatning og der peges på nogle problemfelter. Artiklen er et uddrag af et 90 siders speciale med samme titel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.