Forskningsetik i praksis, når sorgramte børn inkluderes i kvalitativ forskning
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v39i1.112169Nøgleord:
sorgforskning, forskningsetik, sorgramte børn, kvalitativ forskningResumé
Forskningsetiske refleksioner er en obligatorisk del af videnskabelig forskning. Nationale og internationale forskningskodeks tilbyder regelsæt samt principielle retningslinjer såsom ikke at gøre skade og at indhente informeret samtykke, men hvordan omsættes det til praksis? Der argumenteres for, at etiske refleksioner har en saerlig karakter, når sorgramte børns viden og erfaringer inddrages i kvalitativ forskning. Artiklen præsenterer tre opmærksomhedspunkter, der kan supplere de forskningsetiske kodekser og vejlede forskere, som påbegynder undersøgelser med sorgramte børn. Artiklen diskuterer vigtigheden af at inkludere børneperspektiver på trods af de forskningsetiske
udfordringer, der kan opstå. Tre cases fra forfatternes egen forskning, som omhandler børn berørt af livstruende sygdom og dødsfald, eksemplificerer, hvilke forskningsetiske
udfordringer man kan møde i praksis, og hvordan disse kan imødekommes.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.