Work Bitch – a contemporary Lehrstück or how to get from I to we*
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v20i38.136800Resumé
The play Work Bitch by Ida Marie Hede staged by Niels Erling at the Sort/Hvid Theatre in Copenhagen in January-February 2022 can be seen as a contemporary Lehrstück or learning play, a genre invented by Bertolt Brecht in the 1920s and 1930s. Through a series of exemplary situations, the play discusses the possibilities of liberation in today’s capitalist society.
Referencer
Bedingfield, Will. 2020. Wired UK 24.06.2020.
Brecht, Bertolt, Werke. Große kommentierte Berliner und Frankfurter Ausgabe (BFA)
Brecht, Bertolt; Bentley, Eric. 1961. “On Chinese Acting”. The Tulane Drama Review. 6 (1): 130–136.
Bertolt Brecht, “The German Drama: Pre-Hitler” (1935), in Brecht on Theatre, ed. Marc Silberman, Steve Giles, and Tom Kuhn. 2015. London: Bloomsbury Methuen.
Cohen, Robert, “The Learning Play” in Braun, Micha et al. (eds.) 2021. The Brecht Yearbook / Das Brecht-Jahrbuch 46, 2021.
Fisher, Mark. 2009. Capitalist Realism. Winchester. Zero Books.
Hede, Ida Marie. 2022. Work Bitch. AKT 1 & Sort/Hvid.
Kim, P., & Hutt, E. 2021. “K-pop as a Social Movement: Case Study of BTS and Their Fandom ARMY.” Journal of Student Research, 10 (3). https://doi.org/10.47611/jsrhs.v10i3.1772.
Knopf, Jan. 1980. Brecht Handbuch.Stuttgart. J.B.Metzler.
Komporozos-Athanasiou, Aris. 2022. Speculative Communities. Living with Uncertainty in a Financialized World, Chicago. University of Chicago Press.
Krabiel, Klaus-Dieter. 1993. Brechts Lehrstücke. Entstehung und Entwicklung eines Spieltyps, Berlin. De Gruyter.
Krause Frantzen, Mikkel. 2019. Going Nowhere, Slow. The Aesthetics and Politics of Depression. Winchester. Zero Books.
McCurry, Justin. 2020. The Guardian 24 June 2020.
Schönström, Rikard. 2003. En försmak av framtiden. Bertolt Brecht och det konkreta. Stockholm. Symposion.
Shklovskij, Viktor. 1998. “Art as Technique” in Literary Theory: An Anthology. Ed. Julie Rivkin and Michael Ryan. Malden: Blackwell.
Steinweg, Reiner. 1971. “Das Lehrstück - ein Modell des sozialistischen Theaters. Brechts Lehrstücktheorie”. Alternative 14, nos. 78–79 (1971)
Steinweg, Reiner, ed. 1972. Bertolt Brecht, Die Maßnahme: Kritische Ausgabe mit einer Spielanleitung von Reiner Steinweg. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Thatcher, Margaret, Interview in Women’s Own 1987.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.