Staying with the trouble
Collective forms and methods in performing arts in the 1920s and today
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v20i38.136786Resumé
Who owns Lauratibor? is the result of a collaboration between several long-standing protest movements in Reichenberger Kiez. The collectively driven opera project is a different form of activism; an opera created in self-defence, sprung from the ongoing struggle against evictions of residents and workers of all guilds in the surrounding neighbourhood of Reichenbergerstraße in Berlin-Kreuzberg.
Referencer
Adamczak, Bini: Beziehungsweise Revolution, Frankfurt/M. 2018
Benjamin, Walter: “The Author as Producer (1934),” in: Understanding Brecht, London/New York 1998
Benjamin, Walter: “Programm eines proletarischen Kindertheaters (1929)” in: Benjamin, Walter: Werke II, 2, S. 763-769
Boal, Augusto: Theater der Unterdrückten. Übungen und Spiele für Schauspieler und Nicht-Schauspieler, Frankfurt 1976
Bochow, Jörg: Das Theater Meyerholds und die Biomechanik, Berlin 1997.
Brecht, Bertolt: Die Maßnahme (1930), Berlin 1958
Brecht, Bertolt: Gedichte, Frankfurt/M. 1981, p. 741
Dudow, Slatan and Brecht, Bertolt: Kuhle Wampe oder: Wem gehört die Welt? 68 Min., Berlin 1932
Eisler, Hanns: Werke, Leipzig 1982
Graff, Ellen: Stepping Left. Dance and Politics in New York City, 1928-1942, Durham & London 1997
Haraway, Donna: Staying with the Trouble (Duke Press, 2016)
Hoffmann, Ludwig and Pfützner, Klaus: Theater der Kollektive. Proletarisch- revolutionäres Berufstheater in Deutschland 1928-1933. Stücke, Dokumente, Studien. Berlin 1980
Knilli, Friedrich/Münchow, Ursula: Frühes deutsches Arbeitertheater 1847-1918, Berlin 1970
Lacis, Asja: “Agitationsformen” in: Revolutionäres Theater in Deutschland, Moskau 1935
Lacis, Asja: Revolutionär im Beruf. Berichte über proletarisches Theater, über Meyerhold, Brecht, Benjamin und Piscator. München 1971
Lacis, Asja: “New Tendencies in Theater” in Brinkmanis, Andris: Signals from Another World: Proletarian Theater as a Site for Education. Documenta Magazine 2014
Linebaugh, Peter and Redicker, Marcus: The many-headed Hydra. The hidden history of the revolutionary Atlantic. London 2000
Tretjakow, Sergej: “Biographie des Dings 1928” in: Lyrik, Dramatik, Prosa. Leipzig 1972
Tretjakow, Sergej: Die Arbeit des Schriftstellers. Aufsätze, Reportagen, Porträts. Reinbek b. Hamburg 1972
Tretjakow, Sergej: “I want a baby!” (Theater play, 1926). New german translation in Tatjana Hofmann/E. J. Ditschek (eds): Sergej Tret’jakov: Ich will ein Kind! Berlin 2019
von Rüden, Peter: Sozialdemokratisches Arbeitertheater (1848-1914), Frankfurt/Main 1973
WEM GEHÖRT LAURATIBOR? Eine kollektive Protest-Oper, Kollektiv Lauratibor Berlin 2021-2022. For more information, see http://www.lauratibor.de
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.