100% teater og billedkunst

Interferens mellem danskhed og fremmedhed

Forfattere

  • Erik Exe Christoffersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v19iS10.132301

Resumé

Artiklen omhandler det dokumentariske kunstprojekt 100% Fremmed. Det består af 250 portrætter i foto og tekst af borgere fra forskellige steder i Danmark alle med flygtningebaggrund. Udstillingen er kurateret af fotokunstner Maja Nydal Eriksen i samarbejde med Metropolis/KIT, 2017-19 og den har været baggrund for teaterforestillingen ”Levende Fortællinger – 100% Fremmed?”, instrueret af Hans Rønne. Aktørerne var her syv fremmede som også deltog i det store portrætprojekt. Tematisk søger artiklen at belyse interferens mellem ”danskhed og fremmedhed”, mellem statistisk metode og dramaturgi og mellem kunst og pædagogik. Artiklen slutter med et konkret eksempel på en statistisk iscenesættelse af nye musik- og dramaturgistuderende på Aarhus Universitet.

Forfatterbiografi

Erik Exe Christoffersen

Erik Exe Christoffersen, Mag. Art, 1978. Lektor på Institut for Kommunikation og Kultur (1982). Har senest skrevet Odin Teatret. Et dansk verdensteater (2012). Skønhedens Hotel. Hotel Pro Forma (red Erik Exe Christoffersen sammen med Kathrine Winkelhorn, Aarhus Universitetsforlag 2015. Peripeti Særnummer – 2017 (Hotel Pro Forma – Hotel of Beauty).Serendipitetens Rum - Odin Teatrets laboratorium (Klim 2018) Tatiana Chemi & Erik Exe Christoffersen. Redaktør af tidsskriftet Peripeti (2004-) (peripeti.dk).

Foto: Maja Nydal Eriksen / Emiyou Asmamaw i 100% Fremmed?

Downloads

Publiceret

2022-04-25

Citation/Eksport

Exe Christoffersen, E. (2022). 100% teater og billedkunst: Interferens mellem danskhed og fremmedhed. Peripeti, 19(S10), 100–113. https://doi.org/10.7146/peri.v19iS10.132301