At kuratere en antropocæn sensibilitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v19i35.130637Resumé
I denne artikel undersøger vi, hvordan det antropocæne som koncept kan bruges som en rammesætning for kuratering af stedsspecifik kunst. Med udgangspunkt i kurateringsprocessen under udstillingen Human/Non-human på Roskilde Festival 2017 fremlægger vi, hvordan begrebet det antropocæne ændrer kuratorens æstetiske og epistemologiske praksis gennem et fokus på det ikke-menneskelige og en omdefinering af skillet mellem natur og kultur.
Referencer
Anthropocene Working Group. 2019. “Results of binding vote by AWG”, International Commission on Stratigraphy. Tilgået 22.11.2021. https://web.archive.org/web/20190605091924/http://quaternary.stratigraphy.org/working-groups/anthropocene/
Arnfred, A. J., 2019. “Den forskende kunstudstilling: Kuratoriske greb og metoder i et tværvidenskabeligt felt”, Nordisk Museologi, bind 26, nr. 2, 1, s. 5-23. https://journals.uio.no/museolog/article/view/7493/6818. Tilgået 08.08.2021.
Bakhtin, M., Rabelais and His World, 1968 [1965], overs. Hélène Iswolsky, Cambridge, Mass.: MIT Press.
Crutzen, Paul J. and Eugene F. Stoermer. 2000. “The ‘Anthropocene.’” Global Change Newsletter 41: 17–18.
Davis, H. og Turpin, E. 2015. “Art & Death: Lives Between the Fifth Assessment & the Sixth Extinction” in: Art in the Anthropocene. I: Davis, H. og Turpin (red.), E. London: Open Humanities Press, s. 1-31.
Fischer-Lichte, E., 2008. “Interweaving Cultures in Performance: Different States of Being In-Between.” New Theatre Quarterly 25, s. 391-401.
Fischer-Lichte, E., 2005. Theatre, sacrifice, ritual: exploring forms of political theatre, London: Routledge.
Gennep, Arnold van. 1960. The rites of passage. Chicago: University of Chicago Press.
Haraway, D. 2016. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene, Durham, London: Duke University Press.
Haraway, D. og Kenney, M. 2015. “Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene”. I: Art in the
Anthropocene, Davis, H. & Turpin (red.), E. London: Open Humanities Press, s. 255-271.
Latour, B. 1991. We have never been modern, Massachusetts: Havard University Press.
Latour, B. 2013. An inquiry into modern existence, Massachusetts: Havard University Press.
O’Doherty, B. 1986. Inside The White Cube: The Ideology of the Gallery Space, San Francisco: Lapis, 1986.
Turner, V. 1969. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure, London; New York: Routledge.
Turner, V. 1982. “Liminal to liminoid, in Play, Flow, and Ritual: An Essay in Comparative Symbology” in: From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play, NY: Performing Arts Journal Publications.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.