Nedslag i de tidlige danske kunstnergruppers kollektive identitet fra 1930-1957
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v17i31.119198Nøgleord:
Jens Tang KristensenResumé
Siden 1930erne og frem til 1950erne med stiftelsen af Situationistisk Internationale i 1957 har en række danske kunstnergrupper bevidst anvendt kollektivismen som en subversiv aktivistisk og kunstnerisk strategi i kampen mod kapitalisme, imperialisme og totalitarisme. I Danmark kan den kollektive strategi føres tilbage til stiftelsen af Corner-gruppen i 1932, om end reminiscenserne herfra kan følges helt frem til tiden efter 2. Verdenskrig.
Referencer
Bolt, Mikkel, 2004: Den sidste avantgarde – Situationistisk Internationale hinsides kunst og politik, København: Politisk Revy.
Debord, Guy, 1972 (1967): Skuespilsamfundet, oversat af Ole Klitgaard, København: Rhodos.
Halbwachs, Maurice 1992: On collective memory, edited, translated and with an Introduction by Lewis A. Coser, Chicago: The Heritage of Sociology, Chicago university Press.
Jespersen, Gunnar, 1991: De abstrakte, København: Kunstbogklubben.
Kristensen, Jens Tang, 2016: ”Bovin i tiden” i: Sabroe, Charlotte (red.), Karl Bovin – Odsherreds beduin, Sorø: Sorø Kunstmuseum. s.85-101.
Kvam, Kela, 1976: ”Et revolutinært skuespillerkollektiv i Weimarrepublikken” in: Harsløf, Olav (red.): Kunst er våben – Socialistisk teaterarbejde, Aanalyser, reportager, erindringer, interviews, erfaringer, København: Tiderne Skifter. s.174-200.
Scavenius, Bente, 1991: Den frie Udstilling i 100 år, København: Borgen.
Thorsen, Jens Jørgen, 1987: Modernisme I dansk malerkunst, København: Forlaget Palle Fogtdal.
Wolden-Ræthinge, Anne 1989: Det står skrevet i stjernerne – Carl-Henning Pedersens liv, København: Gyldendal.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.