Nedslag i de tidlige danske kunstnergruppers kollektive identitet fra 1930-1957

  • Jens Tang Kristensen
Nøgleord: Jens Tang Kristensen

Resumé

Siden 1930erne og frem til 1950erne med stiftelsen af Situationistisk Internationale i 1957 har en række danske kunstnergrupper bevidst anvendt kollektivismen som en subversiv aktivistisk og kunstnerisk strategi i kampen mod kapitalisme, imperialisme og totalitarisme. I Danmark kan den kollektive strategi føres tilbage til stiftelsen af Corner-gruppen i 1932, om end reminiscenserne herfra kan følges helt frem til tiden efter 2. Verdenskrig.

Referencer

Andersen, Troels, 2011 (1994): Asger Jorn – En biografi, Rødovre: Forlaget Sohn.
Bolt, Mikkel, 2004: Den sidste avantgarde – Situationistisk Internationale hinsides kunst og politik, København: Politisk Revy.
Debord, Guy, 1972 (1967): Skuespilsamfundet, oversat af Ole Klitgaard, København: Rhodos.
Halbwachs, Maurice 1992: On collective memory, edited, translated and with an Introduction by Lewis A. Coser, Chicago: The Heritage of Sociology, Chicago university Press.
Jespersen, Gunnar, 1991: De abstrakte, København: Kunstbogklubben.
Kristensen, Jens Tang, 2016: ”Bovin i tiden” i: Sabroe, Charlotte (red.), Karl Bovin – Odsherreds beduin, Sorø: Sorø Kunstmuseum. s.85-101.
Kvam, Kela, 1976: ”Et revolutinært skuespillerkollektiv i Weimarrepublikken” in: Harsløf, Olav (red.): Kunst er våben – Socialistisk teaterarbejde, Aanalyser, reportager, erindringer, interviews, erfaringer, København: Tiderne Skifter. s.174-200.
Scavenius, Bente, 1991: Den frie Udstilling i 100 år, København: Borgen.
Thorsen, Jens Jørgen, 1987: Modernisme I dansk malerkunst, København: Forlaget Palle Fogtdal.
Wolden-Ræthinge, Anne 1989: Det står skrevet i stjernerne – Carl-Henning Pedersens liv, København: Gyldendal.
Publiceret
2020-03-08
Citation/Eksport
Tang Kristensen, J. (2020). Nedslag i de tidlige danske kunstnergruppers kollektive identitet fra 1930-1957. Peripeti, 17(31), 196-202. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/119198