The Workshop
A Format and Promise Between Collectivity and Individualism
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v17i31.119035Nøgleord:
Collectivity, Michel Foucault, Performance Studies, Richard Schechner, WorkshopResumé
This essay investigates how far the contemporary phenomenon of the workshop in the dance field can be contrasted to the historical emergence of the workshop format in the context of the Neo-Avantgardes during the 1960s. It suggests that contemporary ways of hanging out together should be situated in the area of conflict between the group and the self.
Referencer
Chiapello, E. and Boltanski, L., 2007. The New Spirit of Capitalism. New York: Verso.
Cvejić, B., Notes for a Society of Performance: On Dance, Sports, Museums, and Their Users, https://www.academia.edu/14880800/Notes_for_a_Society_of_Performance, Accessed: 05-10-2019.
Foucault, M., 2005. The Hermeneutics of the Subject. New York: Palgrave Macmillan.
Foucault, M., 1982. The Subject and Power. In: Hubert L. Dreyfus and Paul Rabinow (eds.). Beyond Structuralism and Hermeneutics. Chicago: The University of Chicago Press.
Foucault, M., 1997. What is Enlightenment?. In: Paul Rabinow (ed.). Michel Foucault – Ethics, Subjectivity, and Truth. New York: The New Press.
Janevski, A. and Lax, T.J. (eds.), 2018. Judson Church Theatre – The Work is Never Done. New York: MoMA
Kunst, B., 2015. Artist at Work – Proximity of Art and Capitalism. New York: Zero Books.
Lyotard, J.-F., 2009. Enthusiasm – he Kantian Critique of History, Stanford: Stanford University Press.
Martin, C., 2006. The Open Theatre´s The Serpent, Terminal, and the Mutation Show. In: James Harding and Cindy Rosenthal (eds.). Restaging the Sixties: Radical Theatres and their Legacies. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Mckenzie, J., 2001. Perform or Else. From Discipline to Performance, London and New York: Routledge.
Palladini, G., 2017. The Scene of Foreplay – Theater, Labor, and Leisure in 1960s New York. Evanston: Northwestern University Press.
Hupp Ramsey, M., 1991. The Grand Union (1970-1977). An Improvisational Performance Group. New York: Peter Lang.
Sarasin, P., 2010. Foucault zur Einführung. Hamburg: Junius.
Schechner, R., 1988. Actuals. In: Schechner, R. Performance Theory. London and New York: Routledge.
Schechner, R., 1988. Drama, Script, Theater, and Performance. In: Schechner, R. Performance Theory. London and New York: Routledge.
Schechner, R., 1988. From ritual to theater and back: The efficacy–entertainment braid. In: Schechner, R. Performance Theory. London and New York: Routledge.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.