Det iscenesatte Grønland – Grønland på scenen*

Om at iscenesætte og performe Grønland. Tuukkaq Teatrets rolle i dansk teater og i forhold til gruppeteatret set i lyset af kunstpraksisformer og postkoloniale teaterstud

  • Annelis Kuhlmann
Nøgleord: Grønland på scenen, Postkoloniale teaterstudier, National identitet, Teater Freeze Productions Den grønlandske mand, Christoph Marthaler / - 0 (plus minus nul), Nicolei Faber Kalaallit Aalborgimiittut

Resumé

Artiklen belyser temaet om at iscenesætte og performe Grønland. Dette ses som en dobbelt bevægelse, der dels pointerer det nationale teaterudtryk, dels fremhæver det regionale som særegent i et rigsfællesskab. Med udgangspunkt i forestillinger, der med temaer som den grønlandske mand, klima- og miljøproblemer og grønlændere i Danmark trækker artiklen spor til Tuukkaq Teatrets rolle i dansk teater. I forhold til gruppeteatret bliver perspektivet foldet ud til kunstpraksisformer og postkoloniale teaterstudier.

This article throws light on staging and performing Greenland. This topic is seen in a double movement, which points out the national theatre expression and emphasizes the regional aspect as particular for the Unity of the Realm. Amongst performances, which with themes like the Greenlandic man, environmental climate problems and Greenlandic peoples in Denmark, this article unfolds its perspective to forms of art practices and postcolonial theatre studies, drawing on the Tuukkaq Theatre as a reference.

Referencer

Auken, Svend. 1974. Socialdemokratiets kultursyn. S.l.: uden forlag.
Breum, Martin. 2018. ”Ny Kim Leine-bog skriver sig direkte ind i grønlandsk løsrivelsesdebat.” Information.
Bruun Olsen, Ernst. 1968. Hvor gik Nora hen, da hun gik ud?: Gyldendal.
Coster-Waldau, Nukâka, Ole Kristiansen, Karina Møller, Jens bassist Simonsen, Sananda Solaris, Hans-Henrik Suersaq Poulsen, Miké Thomsen, and Villads f Villadsen. 2017. Nalusuunerup taarnerani: Gateway Music.
Dahl, Kirsten. 2018. ”Hudløst og fyldt med håb.” Aarhus Stiftstidende.
Fuchs, Elinor, and Una Chaudhuri. 2002. Land/scape/theater, Theater--theory/text/performance. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Gulløv, Hans Christian, ed. 2017. Grønland : den arktiske koloni. 1. udgave ed, Danmark og kolonierne. Kbh.: Gad.
Holm, Bent f. 2010. Tyrk kan tæmmes : osmannere på den danske scene 1596-1896. Kbh.: Multivers Academic.
Holmberg, Hans. 1991. ”Danskeren er generelt ikke interesseret i det grønlandske...” Dagbladenes Bureau. Accessed 19.05.2018.
Jørgensen, Ole f. 1993. Sjæl gør dig smuk : om inuit menneskene. 2. udg. ed. Århus: Klim.
Jørgensen, Aage. 1981. ”Gruppeteatret og skolen.” Bixen Årg. 10, nr. 4 (1981):4-18.
Kirkegaard, Hans Peder. 2018. ”Angutivik - Anmeldelse og tanker.” Eqqumiitsuliorneq Kulturilu – Kunst og Kultur 1:2.
Kjærgaard, Jørgen, and Claus Chr Reiche. 1980. Solvognens sceneteater : æstetik og frigørelse, Fagtryk ; 84. Århus: Fagtryk.
Langsted, Jørn. 1974. ”Dansk Teaterpolitik.” Nordisk Gruppeteater Festival / Seminar:8.
Lehmann, Hans-Thies, and Karen Jürs-Munby. 2006. Postdramatic theatre. London: Routledge.
Saxinger, Gertrude, Peter Schweitzer, and Stefan Donecker. 2016. Arktis und Subarktis : Geschichte, Kultur, Gesellschaft, Edition Weltreligionen ; 24. Wien: new academic press.
Sommer, Karsten. 2016. ”Nationalteatret klar med ny kolonikomedie.” Kalaallit Nunaata Radioa, Greenlandic Broadcasting Coporation.
Villadsen, Villads f. 1996. Nalusuunerup taarnerani : taallatut allagaq. Ilusaata aappaa, naqitaq siulleq ed. Nuuk: Atuakkiorfik.
Zimmermann, Mayte. 2017. Von der Darstellbarkeit des Anderen : Szenen eines Theaters der Spur. 1. Auflage ed, Theater ; 98. Bielefeld: transcript.
Publiceret
2019-07-28
Citation/Eksport
Kuhlmann, A. (2019). Det iscenesatte Grønland – Grønland på scenen*. Peripeti, 16(30.5), 80-99. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/115119