Det iscenesatte Grønland – Grønland på scenen*
Om at iscenesætte og performe Grønland. Tuukkaq Teatrets rolle i dansk teater og i forhold til gruppeteatret set i lyset af kunstpraksisformer og postkoloniale teaterstud
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v16iS7.115119Nøgleord:
Grønland på scenen, Postkoloniale teaterstudier, National identitet, Teater Freeze Productions Den grønlandske mand, Christoph Marthaler / - 0 (plus minus nul), Nicolei Faber Kalaallit AalborgimiittutResumé
Artiklen belyser temaet om at iscenesætte og performe Grønland. Dette ses som en dobbelt bevægelse, der dels pointerer det nationale teaterudtryk, dels fremhæver det regionale som særegent i et rigsfællesskab. Med udgangspunkt i forestillinger, der med temaer som den grønlandske mand, klima- og miljøproblemer og grønlændere i Danmark trækker artiklen spor til Tuukkaq Teatrets rolle i dansk teater. I forhold til gruppeteatret bliver perspektivet foldet ud til kunstpraksisformer og postkoloniale teaterstudier.
This article throws light on staging and performing Greenland. This topic is seen in a double movement, which points out the national theatre expression and emphasizes the regional aspect as particular for the Unity of the Realm. Amongst performances, which with themes like the Greenlandic man, environmental climate problems and Greenlandic peoples in Denmark, this article unfolds its perspective to forms of art practices and postcolonial theatre studies, drawing on the Tuukkaq Theatre as a reference.
Referencer
Breum, Martin. 2018. ”Ny Kim Leine-bog skriver sig direkte ind i grønlandsk løsrivelsesdebat.” Information.
Bruun Olsen, Ernst. 1968. Hvor gik Nora hen, da hun gik ud?: Gyldendal.
Coster-Waldau, Nukâka, Ole Kristiansen, Karina Møller, Jens bassist Simonsen, Sananda Solaris, Hans-Henrik Suersaq Poulsen, Miké Thomsen, and Villads f Villadsen. 2017. Nalusuunerup taarnerani: Gateway Music.
Dahl, Kirsten. 2018. ”Hudløst og fyldt med håb.” Aarhus Stiftstidende.
Fuchs, Elinor, and Una Chaudhuri. 2002. Land/scape/theater, Theater--theory/text/performance. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Gulløv, Hans Christian, ed. 2017. Grønland : den arktiske koloni. 1. udgave ed, Danmark og kolonierne. Kbh.: Gad.
Holm, Bent f. 2010. Tyrk kan tæmmes : osmannere på den danske scene 1596-1896. Kbh.: Multivers Academic.
Holmberg, Hans. 1991. ”Danskeren er generelt ikke interesseret i det grønlandske...” Dagbladenes Bureau. Accessed 19.05.2018.
Jørgensen, Ole f. 1993. Sjæl gør dig smuk : om inuit menneskene. 2. udg. ed. Århus: Klim.
Jørgensen, Aage. 1981. ”Gruppeteatret og skolen.” Bixen Årg. 10, nr. 4 (1981):4-18.
Kirkegaard, Hans Peder. 2018. ”Angutivik - Anmeldelse og tanker.” Eqqumiitsuliorneq Kulturilu – Kunst og Kultur 1:2.
Kjærgaard, Jørgen, and Claus Chr Reiche. 1980. Solvognens sceneteater : æstetik og frigørelse, Fagtryk ; 84. Århus: Fagtryk.
Langsted, Jørn. 1974. ”Dansk Teaterpolitik.” Nordisk Gruppeteater Festival / Seminar:8.
Lehmann, Hans-Thies, and Karen Jürs-Munby. 2006. Postdramatic theatre. London: Routledge.
Saxinger, Gertrude, Peter Schweitzer, and Stefan Donecker. 2016. Arktis und Subarktis : Geschichte, Kultur, Gesellschaft, Edition Weltreligionen ; 24. Wien: new academic press.
Sommer, Karsten. 2016. ”Nationalteatret klar med ny kolonikomedie.” Kalaallit Nunaata Radioa, Greenlandic Broadcasting Coporation.
Villadsen, Villads f. 1996. Nalusuunerup taarnerani : taallatut allagaq. Ilusaata aappaa, naqitaq siulleq ed. Nuuk: Atuakkiorfik.
Zimmermann, Mayte. 2017. Von der Darstellbarkeit des Anderen : Szenen eines Theaters der Spur. 1. Auflage ed, Theater ; 98. Bielefeld: transcript.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.