Nutidige dramatikeres skriveproces

Forfattere

  • Daniela Moosmann
  • Louise Ejgod Hansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/peri.v4i8.110161

Nøgleord:

Arne Sierens, Gerardjan Rijnders, René Pollesch, dramatiske skriveprocesser, nye teatertekster

Resumé

Daniela Moorman develops a conceptual tool for understanding the process of writing a play. She draws on the work of several contemporary playwrights, including Arne Sierens, Gerardjan Rijnders and René Pollesch.

Referencer

1-Hans Thies Lehmann, Marianne van Kerkhoven, Gerda Poschmann og Theresia Birkenhauer er nylige eksempler herpå: Hans Thies Lehmann, Postdramatisches Theater, Frankfurt am Main 1999; Marianne van Kerkhoven, diverse artikler i: Theaterschrift Nr.1, Kaaitheater Brussel 1991; Gerda Poschmann, Der nicht mehr dramatische Theatertext. Aktuelle Bühnenstücke und ihre Analyse; (Theatron Band 22) Max Niemeyer Verlag Tübingen 1997; Theresia Birkenhauer Schauplatz der Sprache - das Theater als Ort der Literatur, Vorwerk 8, Berlin 2005
2—Den flamske dramatiker Pourveur, ‘De kat die tegelijkertijd dood en levendig was; bedenkingen over de hedendaagse theatertekst’ in: Sampel Theatertijdschrift, juni 1999 årgang 8 nr. 2, pag.43; Teksten er en forelæsning som Pouveur gav under The Second International Symposium on Writing & Performance in Utrecht 1999, organiseret af de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Dartington College of Arts og Writing Associates.
3—Gerda Poschmann, Der nicht mehr dramatische Theatertext. Aktuelle Bühnenstücke und ihre Analyse; (Theatron Band 22) Max Niemeyer Verlag Tübingen 1997, pag. 346
4—Af en undersøgelse af hollandske og flamske dramatikere fra 2003 fremgår det, at stadig flere dramatikere også har en anden kunstnerisk baggrund. Nirav Christophe, ‘Poging tot verklaring van een explosieve groei; nederlandse toneelteksten en hun schrijvers’, in: De Theater nv, årgang 2 nummer 7 oktober 2003, pag. 4-6
5—Gerardjan Rijnders er dramatiker og instruktør. Han har i årevis være kunstnerisk leder af de hollandske teaterselskaber Globe og Toneelgroep Amsterdam. Hans forestillinger er i og uden for Holland kendt for sin åbne dramaturgi og brugen af postdramatisk montage.
6—Gerardjan Rijnders in Theatermaker, årg. 4, nr. 8, oktober 2000, pag. 22
7—John Hayes & Linda Flower, ‘Identifying the organization of writing processes’, in: L.Gregg & E.Steinberg (red.) Cognitive processes in writing: An interdisciplinary approach Hillsdale, NJ 1980;
8—Arne Sierens er instruktør og dramatiker. Han er husdramatiker ved den belgiske teatergruppe De Blauwe Maandag Compagnie og arbejder ved DASTheater. Han er mest kendt for sine forestillinger i samarbejde med koreografen Alain Platel.
9—Karel Vanhaesebrouck in: ‘Weg met de tekst!; Arne Sierens en het failliet van het traditionele teksttheater’, fra Theater en Educatie; Toneelschrijven - Kunst of Kunde?, årgang 8, nr. 2, 2002, pag. 27-32
10—René Pollesch er tysk instruktør og dramatiker. Han er kunstnerisk leder af Prater, en afdeling af Volksbühne i Berlin. Hans forestillinger har en markant postdramatisk karakter.
11—Karel Vanhaesebrouck: ‘Weg met de tekst!; Arne Sierens en het failliet van het traditionele teksttheater’,
uit Theater en Educatie; Toneelschrijven - Kunst of Kunde?, årgang 8, nr. 2, 2002, pag.27-33;
12—Marieke ter Doest, Tafeldieren Theatermanieren, over schrijven op de vloer, Bacheloropgave ved skriveuddannelsen på de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, pag.16
13—Ibidem, pag.30
14—Ibidem, pag.35
15—Fra filmen: ‘Theaterauteurs in Vlaanderen; Pourveur, de Graaf, Sierens en Thomas’; VTI “97
16—Marieke ter Doest, Tafeldieren Theatermanieren, over schrijven op de vloer, Bacheloropgave ved uddannelsen Writing for Performance van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, pag. 17
17—Jan Peter Gerrits: ‘De toeschouwer maakt het drama; De anti-cerebrale stukken van Arne Sierens’, fra Toneel theatraal, årgang 115, nr. 5; maj 1994, pag. 36-39
18—Ibidem, pag. 24 og fra filmen ‘Theaterauteurs in Vlaanderen; Pourveur, de Graaf, Sierens en Thomas’; VTI “97
19—Ro-theater 2005
20—Karel Vanhaesebrouck:,‘Weg met de tekst!; Arne Sierens en het failliet van het traditionele teksttheater’, fra Theater en Educatie; Toneelschrijven - Kunst of Kunde?, årgang 8, nr. 2, 2002, pag. 27-32
21—Erwin Jans og Geert Opsomer, ‘Arne Sierens: van verteltheater tot fysieke partituren’ og ‘Tien pogingen om de teksten van Arne Sierens te kraken’, indledning i Sierens & Co, IT&FB, Amsterdam 2000, pag. 16
22—Ibidem, pag. 13

Downloads

Publiceret

2021-06-08

Citation/Eksport

Moosmann, D., & Ejgod Hansen, L. (2021). Nutidige dramatikeres skriveproces. Peripeti, 4(8), 107–116. https://doi.org/10.7146/peri.v4i8.110161

Nummer

Sektion

Skriveprocesser