Hvilken virkelighed? Hvis virkelighed?
Et seminar om research som basis for den dramatiske tekst
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4i8.110159Nøgleord:
dokumentarisk teater, researchbaseret dramatik, virkelighedsteater, dramatikerens rolle, hverdagseksperterResumé
In this short article about the seminar on research and drama held at the Theatre of Aarhus in september 2007, Janicke Branth presents a series of thoughts on the relationship between art and reality in contemporary theatre.
Referencer
2—Erwin Piscator: Det politiske teater [1929] – dansk udgave 1970.
3—Erwin Piscator: Det politiske teater, p. 70.
4—Konference i det tyske videnskabsakademi nov. 1959.
5—Heinar Kipphardt, »In der Sache J. Robert Oppenheimer« Frankfurt am Main 1964 p. 127.
6—Rolf Hochhuth, »Der Stellvertreter« (Hamborg 1963) p. 229.
7—Peter Weiss »Die Ermittlung«, Theater Heute 1965 (sonderheft p.58).
8—Begrebet hverdagseksperter benyttes af den tyske teatergruppe Rimini Protokol i forbindelse med flere af deres forestillinger, hvor skuespillere erstattes af samfundsborgere med en personlig viden om relevante forhold i forestillingen.
9—Andres Veiel i Interview: www.piffl-medien.de/der_kick/der_kick.php
10—Anna Bro: replik på seminar 210907.
11—Peter Brook: »US« calder and boyars london 1968 p. 23
12—Torunn Kjølner: »Teatralitet og performativitet« in: Peripeti nr. 7 – 2007, side 11.
13—Lars Norén i SV2 Tema aften om Lars Norén 11.12.04
14—Lars Norén interview i SV» Tema aften om Lars Norén 11.12.04
15— Se hertil Nirav Christophes artikel »Den nøgne skrift« i dette nummer af Peripeti.
16—»Does contemporary art have any visible social impact? Can the effects of an artist’s work be seen and verified? Does art have any political significance – besides serving as a whipping boy for various populists? Is it possible to engage in a discussion with art – and is it worth doing so? Most of all, why are questions of this kind viewed as a blow against the very essence of art?« in: Krytyka Polityczna no. 11-12/2007.
17—»Teater og acceleration«, in: Lettre Internationale nr. 9, december 2005, side 22.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.