Une flamme si noir
Historier om rationalitet fortalt i to Fædra-tekster.
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4i8.110156Nøgleord:
Euripides' Hippolytos, Racines Phèdre, dramatiske rationalitetsprincipper, fiktionslag i drama, myte og moralResumé
Janek Szatkowski methodically examines the relationship between Euripides’ Hippolytos and Racine’s Phèdre, and unearths a significant difference in the principle of rationality that governs the works.
Referencer
2—Luhmann, Niklas: Wissenschaft der Gesellschaft. Suhrkamp, Frankfurt am Main, 1990, p. 494f.
3—Luhmann, Niklas: Einführung in die Systemtheorie. Carl-Auer, Heidelberg, 2002, p.185. Oversættelse JSz.
4—Toulmin,Stephen: Return to Reason Harvard UP, Cambridge, MA, 2001.
5—Aristoteles: Poetikken (Oversat af Poul Helms) Reitzel, København, 1993 (1958), side 33, 13. kapitel. »…og selvom Euripides måske i andre henseender ikke har held med opbygningen, så synes han dog at være den tragisk stærkest virkende af digterne«
6—Behler, E.: »Nineteenth-century damnation of Euripides«. In: Greek Roman and Byzantine Studies, 27, 1986, p. 335-367)
7—Schlegel, August W.: »Comparaison entre la Phèdre de Racine et celle d’Euridipe«. Artiklen kan være svær at finde, men er tilgænglig på http://repositories.cdlib.org/ucbclassics/cp. i en digital version ved Matronarde, Donald J. 2006.
8—Frye, Northrop: Anatomy of Criticism Princeton UP, Princeton and Oxford, 1957 (2000).
9—Euripides: Hippolytos. Oversættelse Per Krarup og Karl Nielsen efter P. Østerbyes norske udgave. I Græsk Drama, Bind 4, Gyldendals Verdenslitteratur, 1967, p. 133. Alle citater henviser til denne tekst.
10—Se hertil Lehmann, Niels: »Du er mig alt for vis« in: Andersen, E. og Kjølner, T(red.) Teaterlæsninger (Aktuelle teaterproblemer 44, Århus 2000, p. 58-93).
11—Davidson, James N. Courtesans and Fishcakes: The consuming Passions of Classical Athens. St. Martin’s New York, 1998.
12—Plato: Charmides. Oversat af Rosamond Kent Sprague. Hackett, Indianapolis, 1992.
13—Rademaker,A. Sophrosyne and the Rhetoric of Self-Restraint. Polysemy & Persuasive Use of an Ancient Greek Value Term. Brill, Leiden and Boston, 2005.
14—Euripides: Hippolytos, vers 925-931.
15—Sayer, John: Jean Racine. Life and Legend. Peter Lang, Bern 2006.
16—Freytag, Gustav: Die Technik des Dramas [1863] (Autoren Haus, Berlin 2003, p. 95ff.).
17—Der kan fortælles en lang og ganske interessant historie om, hvordan denne model er blevet udbredt. I Norden via bl.a. den svenske dramaturg Ola Olssons import af amerikanske play-writing
teorier til film- og tv-miljøer i 1970’erne. En beretning om hvordan den kendte kurve – så vidt jeg har kunnet lede min frem til – første gang præsenteres hos Brander Matthews i 1906.
18—Fra Racines Forord til Phèdre, ibid p.180.
19—Se fx: Rohou, Jean: Jean Racine. Fayard, Paris 1992.
20—Campbell, John: Questioning Racinian Tragedy (University of North Carolina, North Carolina 2005). Her viser Campbell med omfattende litteraturhenvisninger til en sådan konstrueret Racine-tradition. Hans eget modspil er at stille spørgsmål ved, hvor entydigt man kan læse Racine, og hvordan plotkonstruktionen ofte undervurderes.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.