Karakterens opløsning i diskursen: fra Gertrude Stein til René Pollesch
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v4i8.110154Nøgleord:
Gertrude Stein, landskabsteater, Andrzej Wirth , René Pollesch, character in postdramatic theatreResumé
In her reflections on the status of the subject in the postdramatic theatre, Laura Luise Schultz aims to show how the experimental writing of Gertrude Stein can be traced to the practice of contemporary playwrights such as René Pollesch.
Referencer
Szondi, Peter (1963) [1956]: Theorie des modernen Dramas. Frankfurt a. M.: edition suhrkamp.
Fuchs, Elinor (1996): The Death of Character. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
Fuchs, Elinor and Chaudhuri, Una, eds. (2002): Land/Scape/Theater. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
Gade, Solveig (2004): »Politisk teater i en postdramatisk tid – pop og aktivistisk tænkning hos René Pollesch« in Jørgensen, Lisbeth m.fl. (red.): Politisk teater. Gensyn og genopfindelse. Kbh.: Teatervidenskab, Københavns Universitet: 78-89.
Lehmann, Hans-Thies (1999): Postdramatisches Theater. Frankfurt a. M.: Verlag der Autoren.
Poschmann, Gerda (1997): Der nicht mehr dramatische Theatertext, Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Stein, Gertrude (1993) [1937]: Everybody’s Autobiography. Cambridge: Exact Change.
—(1995) [1949]: Last Operas and Play. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.
—(1993): A Stein Reader ed. by Ulla Dydo, Evanston, Illinois: Northwestern University Press.
Wilson, Robert (1996): »Director’s Notes« in Houston Grand Opera Stagebill, Winter 1996.
Wirth, Andrzej (1982a): »Die Auflösung der dramatischen Figur oder »I am I because my little dog knows me«. Von Gertrude Stein zu Richard Foreman und Robert Wilson« in Theater Heute, Heft 10 Oktober 1982: 38-39.
—(1982b): »Gertrude Stein und ihre Kritik der dramatischen Vernunft« in Helmut Kreuzer (Hrsg.):
Montage, LiLi Zeitschrift für Litteraturwissenschaft und Linguistik. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht: 64-74.
—(1989): »Stein and Witkiewicz: Critique of Dramatic Reason« in Timothy Wiles (ed.): Poland Between the Wars: 1918-1939. A Collection of Papers and Discussions from the Conference »Poland between the Wars: 1918-1939« held in Bloomington, Indiana February 21-23, 1985. Bloomington, Indiana: Indiana University Polish Studies Center: 280-287, 293-296.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.