* Forskydninger i repræsentation
Unormaliserede kroppe og disidentifikationsstrategier på scenen
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v15i29/30.109633Nøgleord:
crip teori, crip theory, disidentifikation, disidentification, anatomi, anatomy, normkritik, norm criticism, queer performancestrategier, queer performance strategiesResumé
This article seeks to facilitate an understanding, of how representational strategies of bodies produced as abnormal can operate within performance contexts. Informed by José Esteban Muñoz’ theory on disidentification and Robert McRuers theory on compulsory able-bodiedness the paper examines how the play Anatomi uses and can be read through the concept of disidentificationas a mode of relocating the contingency of identification possibilities.The strategy of the play offers a critical awareness that enables the audience to see more subtle subversions in stereotyped representation and therefore ultimately creates a context for norm criticism.
Referencer
Bissenbakker Frederiksen, M., 2005. Begreb om begær: Queeringer af nyere dansk litteratur. (1. udg.) Odense: Syddansk Universitetsforlag. University of Southern Denmark studies in Scandinavian languages and literatures, Bind. vol. 69
Clare, Eli, 1999. Exile and Pride. Disability, Queerness and Liberation. South End Press.
Fusco, Coco, 1994. “The Other History of Intercultural Performance.” The Drama Review, 38:1.
Garland-Thomson, Rosemarie, 1997. Extraordinary Bodies. Columbia University Press.
Heede, Dag, 2012. ”Queerteorien i Danmark – eller hvordan jeg blev mærkelig.” Kvinder, Køn og Forskning. Nr. 3.
McRuer, Robert, 2006. Crip Theory: Cultural Signs of Queerness and Disability. New York University Press.
Muñoz, José Esteban, 1999. Disidentifications – Queers of Color and the Performance of Politics. University of Minnesota Press.
Nyong’O, Tavia, 2013. “Between the Body and the Flesh: Sex and Gender in Black Performance Art.” Radical Presence: Black Performance in Contemporary Art. Contemporary Arts Museum Houston.
Schechner, Richard, 1988. Peformance Theory. Routledge.
Spivak, Gayatri Chakravorty, 1985. “Can the Subaltern Speak? Speculations on Widow Sacrifice.” Wedge. No. 7-8.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.