* På fremmed grund – om degenerationsteorier i dansk kunst og kultur 1880-1945
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v15i29/30.109625Nøgleord:
Degeneration, Dysmorfisme, Dysmophism, Kunsthistorie, Art History, Racisme, Racism, Nazisme, NazismResumé
With particular focus on prominent Danish medical doctors and psychologists like Frederik Lange (1842-1907), Knud Pontoppidan (1853-1916), Eilert Adam Tscherning (1851-1919) and Carl Jul. Salomonsen (1847-1924) and their definitions of concepts like otherness, dysmorphism and degeneration, this article illustrates how they all had a strong political impact on the avant-garde movements in pre-war Denmark.
Referencer
Baron, Stephen: ”1937 Moderne Kunst und Politik im Vorkriegsdeutschland” i: Baron, Stephen (red.): ”Entartete Kunst” Das Schicksal der Avantgarde im Nazi-Deutschland, Deutsches Historische Museum, Hirmer Verlag, München 1992.
Berg, Hubert van den: ”Kortlægning af det nyes gamle spor – Bidrag til en historisk topografi over det 20. århundredes avantgarde(r) i europæisk kultur” i: Ørum, Tania m.fl.(red.): En tradition af opbrud – Avantgardernes tradition og politik, Forlaget Spring, Hellerup 2005.
Berghaus, Günther (red.): Fascism and Theatre – Comparative studies on the aesthetics and politics of performance in Europe, 1925-1945, Berghahn Books, Oxford 1996.
Bolt, Mikkel: Den sidste avant-garde – Situationistisk Internationale hinsides kunst og politik, Politisk Revy, København 2004.
Bolt, Mikkel: Avantgardens selvmord, Antipyrine, Århus 2013.
Brandes, Georg: “Om nationalfølelse” i: Brandes, Georg og Edvard Brandes: Om nationalfølelse – to foredrag, Georg Brandes Selskabet, København u. år.
Bürger, Peter: Theorie der Avantgarde, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 1974.
Friis, Eva: ”Streng disciplin og store arbejder – kunsthistorikeren Vilhelm Wanscher” i: Lauridsen, John T
(red.): Over stregen – Under besættelsen, Gyldendal, København 2007.
Jespersen, Gunnar: De abstrakte – Historien om en kunstnergeneration, Kunstbogklubben, København 1991.
Jørgensen, Marianne Winther og Louise Phillips: Diskursanalyse, Roskilde Universitets Forlag, Roskilde 1999.
Kragh, Ferdinand Ahm: ”Høje hæle” i: Anker-Møller, Emilie m.fl.(red): Ovartaci & galskabens kunst,
Antipyrine, Århus 2017.
Kristensen, Jens Tang: ”Indledende randbemærkninger om dysmorfismens smitsomme natur” i Lie,
Emma (red.): Salomonsen, Carl Julius: Smitsomme Sindslidelser før og nu med særligt Henblik paa de nyeste
Kunstretninger, Æther Publishing, Århus 2018a.
Kristensen, Jens Tang: Nationale konstruktioner i dansk kunst og kunsthistorie, Antipyrine, Århus 2018b.
Lange, Julius: Billedkunstens Fremstilling af Menneskeskikkelsen i dens ældste Periode indtil Højdepunktet af den
græske Kunst, Bianco Lunos Kgl hof Trykkeri, København 1892.
Lauridsen, John T: Dansk Nazisme 1930-45 og derefter, Gyldendal, København 2002.
Linien: ”Linien” i: Bjerke Petersen Vilhelm (red), linien, 15.januar 1934, 1 aar, nr. 1, Bredgade 25, København
(1934)
Lüttichau, Mario-Andreas von: ”Crazy at any price – The patholgizing of modernism in the run-up to the
‘entartete kunst’ exhibition in Munich in 1937” i: Peters, Olaf (red.): Degenerate Art The Attack on Modern Art
in Nazi Germany, 1937, Prestel, New York 2014.
Oberhofer, Michela: “‘Our belief in a direct, magical, organic and creative art’ – Marcel Janco’s masks and
designs” i: Burmesiter, Ralf m.fl.(red.): Dada Africa – Dialouge with the Other, Museum Rietberg Zürich,
Zürich 2016.
Petersen, Carl V: ”Den eckersbergske linie” i: Bjerke Petersen Vilhelm (red), linien, 15.januar 1934, 1 aar, nr.
1, Bredgade 25, København (1934)
Poulsen, Hanne Kolind: ”Fra Ånd til Videnskab: Julius Lange og positivismen” i: Poulsen, Hanne Kolind,
m.fl. (red.), Vejen til det menneskelige – tekster omkring Julius Lange, Museum Tusculanums Forlag, København
1999.
Salomonsen, Carl Julius: De Nyeste Kunstretninger og Smitsomme Sindslidelser, Levin og Munksgaards Forlag,
København 1919.
Salomonsen, Carl Julius: Tillægsbemærkninger om Dysmorphismens Sygelige Natur – En Ny Tydning –
Bolschevikkunst Dadaistisk Poesi – Tungetale, Levin og Munksgaards Forlag, København 1920.
Sørensen, Signe Kahr: “Billedstorm – Fra reformationen til i dag” i: Villumsen, Anne-Mette m.fl. (red.):
Billedstorm – Fra reformationen til i dag, Museet for Religiøs Kunst, Lemvig 2017.
Thielst, Peter: Degeneration – en idé og dens historie, Det Lille Forlag, Frederiksberg 2016.
Vad, Poul: Hammershøi – Værk og liv, Gyldendal, København 2003.
Wanscher, Vilhelm: Den æstetiske opfattelse af kunst, Samlerens Bogklub, København 1996.
With, Gertrud: ”Muserne tier ikke under Kampen – Kunstneren Gudmund Hentze” i: Lauridsen, John T
(red.): Over stregen – Under besættelsen, Gyldendal, København 2007.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.