Kritik af kritikken
Den danske hvidhedsdebat anskuet igennem tre kritiske paradigmer
DOI:
https://doi.org/10.7146/peri.v13i24.109520Nøgleord:
kunstkritik, litteraturkritik, hvidhedsdebat, Mette Høeg, identitetspolitik, partikularisering, læsestrategier, litteraturdebat, kritikparadigmer, medielandskab, kritiklandskab, Jes stein pedersen, Lars Bukdahl, kritikResumé
The article traces recent debates and conflicts in Danish literary and theatre criticism. These developments and discussions are analysed as manifestations of three different paradigms of critical approach defined by Gavin Butt, Irit Rogoff, and Eve Kosofsky Sedgwick, among others: 1) A classic Kantian model of the allegedly objective, universal judgment that Irit Rogoff calls criticism; 2) a deconstructive, ‘paranoid’ reading for the implicit hierarchies in a work that Rogoff calls critique; 3) a performative, reparative and bodily invested approach that Rogoff calls criticality. The article explores how these different paradigms are simultaneously activated in different constellations in recent heated debates on the importance of race, gender and sexual orientation in contemporary art and literature, and in the critical reception of these.
Referencer
Judith Butler: Bodies that Matter, New York and London: Routledge, 1993.
Gavin Butt: After Criticism: New Responses to Art and Performance, Oxford: Blackwell Publishing, 2005.
Marvin Carlson: Performance: A critical Introduction; London & New York: Routledge, 2004.
Jill Dolan: The Feminist Spectator, Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1991.
Athena Farrokhzad:”Hans raseri hyllas av danska racister”, Aftonbladet d. 22/1 2014, http://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/article18217879.ab
Michael Fried: ”Art and Objecthood” in Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas (red. Charles Harrison og Paul Wood), Oxford: Blackwell Publishing, 2003 (1967); pp. 835-849.
Elisabeth Friis: ”Mette Høeg er en hvid mand” Information d. 30. maj 2015.
Coco Fusco, “The Other History of Intercultural Performance,” in The Drama Review 38:1 (Spring, 1994): 143-167.
Solveig Gade: Intervention og kunst: socialt og politisk engagement i samtidskunsten. Politisk revy, 2010.
Mette Høeg: ”Dansk litteratur lider under kvindelige forfatteres dominans” Weekendavisen d. 8. maj 2015.
Mette Høeg: ”Dansk litteratur mangler vildskab og selvstændighed”, Politiken d. 12/9 2015.
Mette Høeg: ”Når modkultur bliver mainstream” Weekendavisen d. 12. juni 2015.
Immanuel Kant: Kritik af den æstetiske dømmekraft (overs. Carsten Juhl), Hæfter for gæstfrihed, nr. 6-7, 2006 [1790.]
Maja Lee Langvad og Kristina Nya Glaffey:”Kære Lars Bukdahl, du taler fra en privilegeret position, racisme og homofobi er ikke en del af din hverdag”, Information d. 21/2 2014, http://www.information.dk/488769
Niels Lyngsø og Peer Bundgaard: ”Er det danske samfund ”strukturelt racistisk?”, Politiken, 23/2 2014.
Chantal Mouffe: On the Political, Routledge 2005.
Negt, Oskar og Alexander Kluge: Öffentlichkeit und Erfahrung. Zur Organisationsanalyse von bürgerlicher und proletarischer Öffentlichkeit, Suhrkamp, 1972.
Jes Stein Pedersen: ”Det næsten biologiske standpunkt er dybt reaktionært” Politiken d. 16. marts 2014, http://politiken.dk/kultur/boger/ECE2236661/litteraturredaktoer-det-naesten-biologiske-udgangspunkt-er-dybtreaktionaert/
Irit Rogoff:”From Criticism to Critique to Criticality”, 2003, http://eipcp.net/transversal/0806/rogoff1/en
Eve Kosofsky Sedgwick: Touching feeling: Affect, Pedagogy, Performativity, Durham: Duke University Press, 2003.
Gayatri Chakravorty Spivak: ”Subaltern Studies: Deconstructing Historiography” in Gayatri Chakravorty Spivak: In Other Worlds, Routledge 2006 [Routledge 1998; Methuen 1987.]
Marie Tetzlaff: ”Lesbiske forfattere: ”Man taler altid ud fra sine kropslige erfaringer”, Politiken d. 16/3 2014.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.