Akademisk og kunstnerisk tænkning i en performanceuddannelse

Forfattere

  • Laura Luise Schultz

Nøgleord:

performanceuddannelse, akademisk uddannelse, universitetsuddannelse, anvendt teatervidenskab, kunstnerisk forskning, performancestudier

Resumé

Nogle af de vigtigste performancekunstnere, i Danmark såvel som i udlandet, er mennesker, der har en akademisk uddannelse. De har som regel også en kunstnerisk uddannelse, men nogle gange er den akademiske faktisk den længste og mest solide. Tilsvarende oplever jeg af og til at blive opsøgt af studerende fra Scenekunstskolen, som ønsker at følge kurser på Teater- og Performancestudier, fordi de har brug for noget teoretisk ballast eller input. Typisk er det studerende, der arbejder i et performancefelt. Det siger noget om, at der hos den type studerende er behov for en udveksling mellem akademisk viden og håndværksmæssig kunnen, mellem universiteter og kunstuddannelser.

Downloads

Publiceret

2025-05-14

Citation/Eksport

Schultz, L. L. (2025). Akademisk og kunstnerisk tænkning i en performanceuddannelse. Peripeti, 12(23), 154–158. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109494

Nummer

Sektion

Bidrag fra Forskergruppen