Mens vi venter på Performanceuddannelsen

Forfattere

  • Annelis Kuhlmann

Nøgleord:

scenekunstuddannelse, performanceuddannelse, forskning, dokumentation, laboratorievirksomhed

Resumé

Flere steder i rapporten Scenekunst i Danmark fra 2010 dukkede udtrykket laboratorievirksomhed op i beskrivelsen af udviklingsveje for scenekunstuddannelserne i Danmark. I artiklen gives et perspektiv på performanceuddannelse i Danmark med fokus på teaterlaboratoriet. En forskningsbaseret uddannelse udfordrer underviseren, idet han eller hun skal dokumentere såvel sin forskning som dens forbindelse til den undervisning, eleverne modtager. Uddannelsens indhold skal kunne give de studerende kompetencer, der indebærer kritiske refleksioner over egen praksis. Forskning bliver imidlertid oftere målt i kraft af dens dokumentations-karakter end på grund af selve genstandsfeltet, hvilket i dette tilfælde vil sige de arbejdsprocesser og studierelaterede værker, som eleverne producerer eller indgår i. Men når scenekunst er flygtig i sin karakter, så må forskningsbegrebet i kunstpraksis også kunne opnå andre udformninger end den mere traditionelle akademiske dokumentationsform.

Referencer

Arntzen, Knut Ove. Det marginale teater. Alvheim & Eide Akademisk Forlag: Laksevåg 2007.
Barba, Eugenio. ‘Tacit Knowledge – Heritage and Waste’ pp. 13-30 IN Andreasen, John and Annelis
Kuhlmann (eds.). Odin Teatret 2000. Acta Jutlandica LXXVI: 1, Aarhus University Press: 2000.
Bogart, Anne and Tina Landau. The Viewpoints Book. A Practical Guide to Viewpoints and Composition. Theatre Communication Group: New York 2005.
Borggreen, Gunhild and Rune Gade (eds.). Performing Archives / Archives of Performance.
Museum Tusculanum Press: Copenhagen 2013.
Carreri, Roberta. On Training and Performance. Traces of an Odin Teatret Actress. Translated and
edited by Frank Camilleri. Routledge: Oxon / New York 2014.
Christoffersen, Erik Exe and Mads Thygesen (eds.). Why a Theatre Laboratory? Centre for Theatre Laboratory Studies, CTLS, Aarhus University, on the occasion of Odin Teatret’s 40th birthday. Peripeti, no. 2, 2004. http://www.peripeti.dk/pdf/ peripeti_2_2004.pdf
Dithmer, Monna, Staffan Valdemar Holm, Lars Seeberg (formand). Scenekunst i Danmark. Veje til
Udvikling. Kulturministeriet: København 2010. Faarup, Lotte og Øyvind Kirchhoff. En særlig
tilstand… Hvad skal der til for at give scenekunstnerens fysiske træning en kunstnerisk dimension?
Forsøgsrapport. Forsøgsstationen: København 2015.
Gumbrecht, Hans Ulrich. After 1945. Latency as Origin of the Present. Stanford UP: 2013.
Gregaard, Peer (formand) m.fl. Betænkning om oprettelse af et teaterakademi. Betænkning nr. 402, 1965.
Kjølner, Torunn. ‘Devised Theatre – Experimental Drama’ IN Nordic Voices In Drama Theatre and
Education IDEA. IDEA Publications: Bergen 2001.
Knebel, Marija. O dejstvennom analize p’esy i roli. Iskusstvo: Moskva 1961.
Kobbernagel, Lene. Skuespilleren på arbejde. Frydenlund: København 2009.
Kuhlmann, Annelis. “I enhver begyndelse er der en krop”. IN Teater 1, 2014: 169. 17-21. http://www.teater1.dk/i-enhver-begyndelse-er-der-en-krop/
Kuhlmann, Annelis. “Arkivet som mødested”. IN Peripeti, 2010: 14. 39-47. http://www.peripeti.dk/pdf/peripeti_14_2010.pdf
Malochevskaja, Irina. Regiskolen. Redigeret og oversat af Hans Henriksen og Sverre Rødal. Vollen: Tell 2002.
Skeel, Rina (ed.). The Tradition of ISTA. Translation: Judy Barba and Leo Sykes. Published by FILO,
International Festival of Londrina and Universidade Estadual de Londrina on the occasion of the 8th session of ISTA, International School of Theatre Anthropology, 11.-21. August 1994.
Snow, Charles Percy. The Two Cultures. London: Cambridge University Press. 2001 (1959).
Vinther Andersen, Ingelise (red.) Et andet teaterliv. Bd. 1 og 2. Aarhus Teater Akademi: Aarhus 1984 og 1988.

Downloads

Publiceret

2025-05-14

Citation/Eksport

Kuhlmann, A. (2025). Mens vi venter på Performanceuddannelsen. Peripeti, 12(23), 152–154. Hentet fra https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/109493

Nummer

Sektion

Bidrag fra Forskergruppen