Mens vi venter på Performanceuddannelsen
Nøgleord:
scenekunstuddannelse, performanceuddannelse, forskning, dokumentation, laboratorievirksomhedResumé
Flere steder i rapporten Scenekunst i Danmark fra 2010 dukkede udtrykket laboratorievirksomhed op i beskrivelsen af udviklingsveje for scenekunstuddannelserne i Danmark. I artiklen gives et perspektiv på performanceuddannelse i Danmark med fokus på teaterlaboratoriet. En forskningsbaseret uddannelse udfordrer underviseren, idet han eller hun skal dokumentere såvel sin forskning som dens forbindelse til den undervisning, eleverne modtager. Uddannelsens indhold skal kunne give de studerende kompetencer, der indebærer kritiske refleksioner over egen praksis. Forskning bliver imidlertid oftere målt i kraft af dens dokumentations-karakter end på grund af selve genstandsfeltet, hvilket i dette tilfælde vil sige de arbejdsprocesser og studierelaterede værker, som eleverne producerer eller indgår i. Men når scenekunst er flygtig i sin karakter, så må forskningsbegrebet i kunstpraksis også kunne opnå andre udformninger end den mere traditionelle akademiske dokumentationsform.
Referencer
Barba, Eugenio. ‘Tacit Knowledge – Heritage and Waste’ pp. 13-30 IN Andreasen, John and Annelis
Kuhlmann (eds.). Odin Teatret 2000. Acta Jutlandica LXXVI: 1, Aarhus University Press: 2000.
Bogart, Anne and Tina Landau. The Viewpoints Book. A Practical Guide to Viewpoints and Composition. Theatre Communication Group: New York 2005.
Borggreen, Gunhild and Rune Gade (eds.). Performing Archives / Archives of Performance.
Museum Tusculanum Press: Copenhagen 2013.
Carreri, Roberta. On Training and Performance. Traces of an Odin Teatret Actress. Translated and
edited by Frank Camilleri. Routledge: Oxon / New York 2014.
Christoffersen, Erik Exe and Mads Thygesen (eds.). Why a Theatre Laboratory? Centre for Theatre Laboratory Studies, CTLS, Aarhus University, on the occasion of Odin Teatret’s 40th birthday. Peripeti, no. 2, 2004. http://www.peripeti.dk/pdf/ peripeti_2_2004.pdf
Dithmer, Monna, Staffan Valdemar Holm, Lars Seeberg (formand). Scenekunst i Danmark. Veje til
Udvikling. Kulturministeriet: København 2010. Faarup, Lotte og Øyvind Kirchhoff. En særlig
tilstand… Hvad skal der til for at give scenekunstnerens fysiske træning en kunstnerisk dimension?
Forsøgsrapport. Forsøgsstationen: København 2015.
Gumbrecht, Hans Ulrich. After 1945. Latency as Origin of the Present. Stanford UP: 2013.
Gregaard, Peer (formand) m.fl. Betænkning om oprettelse af et teaterakademi. Betænkning nr. 402, 1965.
Kjølner, Torunn. ‘Devised Theatre – Experimental Drama’ IN Nordic Voices In Drama Theatre and
Education IDEA. IDEA Publications: Bergen 2001.
Knebel, Marija. O dejstvennom analize p’esy i roli. Iskusstvo: Moskva 1961.
Kobbernagel, Lene. Skuespilleren på arbejde. Frydenlund: København 2009.
Kuhlmann, Annelis. “I enhver begyndelse er der en krop”. IN Teater 1, 2014: 169. 17-21. http://www.teater1.dk/i-enhver-begyndelse-er-der-en-krop/
Kuhlmann, Annelis. “Arkivet som mødested”. IN Peripeti, 2010: 14. 39-47. http://www.peripeti.dk/pdf/peripeti_14_2010.pdf
Malochevskaja, Irina. Regiskolen. Redigeret og oversat af Hans Henriksen og Sverre Rødal. Vollen: Tell 2002.
Skeel, Rina (ed.). The Tradition of ISTA. Translation: Judy Barba and Leo Sykes. Published by FILO,
International Festival of Londrina and Universidade Estadual de Londrina on the occasion of the 8th session of ISTA, International School of Theatre Anthropology, 11.-21. August 1994.
Snow, Charles Percy. The Two Cultures. London: Cambridge University Press. 2001 (1959).
Vinther Andersen, Ingelise (red.) Et andet teaterliv. Bd. 1 og 2. Aarhus Teater Akademi: Aarhus 1984 og 1988.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2015 Copyright Peripeti og forfatterne

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Det følgende vedrører alle Peripeti-udgivelser fra 2024, nr. 39, og senere:
Peripeti er et Diamond Open Access-tidsskrift, der giver direkte open acces til publiceret indhold ud fra princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden.
Forfattere skal ikke betale for indsendelse, redigering eller offentliggørelse af artikler.
Forfattere, der bidrager til Peripeti, bevarer ophavsretten til deres artikler.
Forfattere accepterer at udgive artikler under en Creative Commons CC-BY-NC 4.0-licens. Vilkårene for denne licens tillader brugere frit at kopiere og videredistribuere materialet i ethvert medie eller format og at tilpasse, transformere og bygge videre på materialet, så længe der gives passende kreditering, et link til licensen gives, og eventuelle ændringer angives. Brugere må ikke dele eller tilpasse materialet til kommercielle formål uden samtykke fra licensgiveren. Brugen af licensen må ikke på nogen måde antyde, at licensgiveren støtter tredjeparten eller dennes brug. Licensen kan ikke tilbagekaldes.
Forfattere opfordres til at lægge deres artikler ud på personlige og/eller institutionelle hjemmesider for at sikre endnu større offentlig adgang efter udgivelsen. Forfattere har ret til at arkivere deres artikler i fondes og offentlige institutioners arkiver, men Peripeti anmoder om, at forfattere bruger et direkte link til den publicerede artikel på tidsskriftets hjemmeside, når det er muligt, da Peripeti som en ikke-kommerciel, offentligt finansieret udgiver er afhængig af niveauet af brugeraktivitet på tidsskriftets hjemmeside.
Vedrørende tidligere udgivelser, indtil 2024, herunder nr. 38:
Ophavsretten deles mellem Peripeti og forfatteren/forfatterne. Tidsskriftet er et open access-tidsskrift, der giver direkte adgang til alt indhold baseret på princippet om, at det at gøre forskning frit tilgængelig for offentligheden understøtter en større global udveksling af viden. Brugere kan frit kopiere og dele materiale i ethvert medie eller format, så længe der gives passende kreditering. Enhver anden brug kræver skriftligt samtykke fra indehaverne af ophavsretten.